Försäljningen under shoppardagen Black Friday minskade med 11 procent till runt 350 miljarder kronor i år. Det är bra nyheter, tycker Lizzie Komar, analytiker för Adexchanger.

Detta eftersom onlineförsäljningen ökade med 17 procent, enligt IBM. Slutsatsen är att marknadsförarna ska spendera mer av sina marknadsföringsbudgetar online.

"Företag som spenderade mycket på tv och print i år och noterade ökad försäljning online, får en intressant utmaning i att förstå hur dyrbar masskommunikation via medier drog nätförsäljningen", skriver Lizzie Komar.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...