Vid årets slut finns det oftast två saker att göra. Sammanfatta året som gått. Skapa en vision av året som ska komma. Bägge sakerna är egentligen oaptitliga. Sitta med facit i hand och tänka vad var det jag sa, eller shit inget av det jag hade tänkt mig blev av. Eller försöka tänka ut var marken ska brytas nästa år, vilka sub-branscher som kommer att lyfta och vilka teknikutvecklingsspår som är värda att följa. Det är nästan omöjligt att pricka rätt. Och det kommer att visa sig i facit om ett år. Repeat. Som en långsam variant på det agila och iterativa arbetssätt som gäller nu. Och kanske i morgon.

Det går oerhört snabbt, märker vi här på redaktionen. Knappt har vi kartlagt segmentet sociala medier-byråer förrän de försvinner och införlivas med andra byråer. Knappt har vi börjat berätta om Youtube-nätverk förrän alla vill vara influerarnätverk. Vi har haussat beacons, någon som sett några? Oculus Rift har vi lärt oss att stava till, kanske i onödan. I stället är det algoritmer, artificiell intelligens och maskininlärning, vi försöker sätta oss in i. Vi får se om det var värt mödan.

I detta nummer har vi pratat med personer som kan sin del av marknaden som i sin egen ficka. De gör just detta jobbiga, sammanfattar 2017 och ger sin vision om 2018. Innan jag har läst de andras, jag lovar, så ska jag ska inte vara sämre själv. Jag svarar på våra egna frågor.

Vilka var de tre viktigaste sakerna som hände i branschen under 2017?
* Managementbyråernas fortsatta och intensifierade köp av gångbara byråer inom digital transformation samt konsolideringen av content- och webbyråer.

* Martech, marknadsföringsteknologi trycktes in i marknadsförarnas medvetanden på bred front med företag som Adobe och Salesforce som anförare, men också lokala uppstickare som Odyssey och Kaplan.

* Genombrottet för tjänster baserade på artificiell intelligens (ai). Helt utan motstånd börjar vi i det lilla, inte acceptera utan kräva ai-tjänster som förslag från tjänster som Netflix och Spotify, smarta textkorrigeringar och annat.

Hur utvecklades era affärer och er marknad under 2017?
* Jovars. Vi började sälja prenumerationer på Beaconomist. Det går inte fort. Så kom och köp. (mejla prenumeration@dagensopinion.se )

Vilka tre trender/förändringar räknar du med för 2018?
* Intensifierad jakt bland byråerna på den heliga gralen, den digitala transformationens gyllene snitt där alla discipliner som krävs för att ta ett företag eller en organisation till nästa nivå på affärsutvecklingsstegen. Dock är det ett flyktigt mål. I går var det hemsida, sociala medier och en app. I dag är det artificiell intelligens, content martech och maskininlärning. I morgon?

* Det är valår. EUs datalagringsdirektiv träder i kraft. Därmed kommer en hel del diskussioner om hur personliga data används i kampanjer av olika slag med jättar som Facebook och Google i centrum. Kanske kopplas diskussionen till detta års följetong om Transportstyrelsen haveri i IBMs moln.

* Bakslagen kommer inom digital transformation. Många företag och organisationer har testat grundpaketet med responsiv design, några api:er, appar och integration med crm. Men det rockade inte i kundresan. Insikten att digital transformation är en mycket mer långtgående process kommer och det drabbar byråerna som inte kan leverera på det, som medelstora webbyråer och byråer inriktade på den kanske inte mest gångbara tekniken, såsom Drupal.

Vilka tre saker tycker du är mest spännande i din mobil just nu (app, film, sociala medier, tjänst, osv?)
* Signal – börjar bli journalisterna hemliga kanalfavorit.
* Instagram – fortsatt det bästa cmset i världen för mobiler.
* Feedly – grym och personifierad omvärldskontroll.

Vi hörs här om ett år igen med facit i hand.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare