De är tre av Sveriges ledande detaljhandelsföretag och omsätter var och en 3-4 miljarder kronor per år. Men varken ÖoB, Gekås eller Rusta har planer på att starta e-handel. Främsta orsaken: Det kostar mer än det smakar.

ÖoB, Gekås och Rusta – kända varuhus där affärsmodellerna liknar varandra. Gemensamt är inte bara lågpriskonceptet utan att alla tre tagit ett aktivt beslut att inte sälja varor på nätet. Detta trots den snabba förflyttningen från analogt till digitalt tänk.

ÖoB har gjort bedömningen att e-handel inte är optimalt för företagets affärer just nu.

– Vi har tittat på de förtecken som finns på marknaden och utifrån det bedömt att tiden inte är mogen. Majoriteten av det vi säljer har inte nått mogenhet i webb-handeln än. Vi har dessutom fortfarande utvecklingspotential i våra fysiska butiker vilket vi vill satsa på i första hand. Vår bedömning är att det inte är rätt i tiden, men den dag det är det så är det ett givet steg för oss, säger ÖoBs marknadschef Per Alvén.

Marknadsavdelningen på ÖoB består av endast sex personer. Ett högst medvetet val där affärskonceptet ”lågpris” kräver att inte organisationen sväller ut. Smartare och enklare är två ledord.

– Det löpande arbetet görs inhouse. Vi sköter exempelvis fotograferingen själva.  Men på den tekniska sidan tar vi in extern hjälp eftersom kompetensen inte finns. Vi jobbar med mediebyrån TBS som ligger i framkant vad gäller digitalt tänk. Sedan samarbetar vi med reklambyrån MMX, som också är erfarna.

ÖoB har investerat i hemsidan. Där finns sortimentet presenterat och också möjlighet för kunderna att skapa egna inköpslistor hemma framför datorn.

– Hemsidan är modern både i teknik och utseende. Det är vårt fantastiska digitala skyltfönster. Vad gäller sociala medier så arbetar vi främst med Facebook av den enkla anledningen att det passar vår kundkrets. Det är där vi får bäst gensvar på det vi gör.

Per Alvén fortsätter:

– Vi kommunicerar oerhört mycket med våra kundgrupper och försöker hela tiden att finnas där våra kunder finns. Våra kunder är inte en homogen grupp så vissa finns kvar där de alltid har varit medan andra flyttar sig. Det ställer mycket högre krav på både strategi och arbetet på marknadsavdelningen än för bara några år sedan.

 

En av de vanligaste frågorna Gekås i Ullared får är när de ska starta webbshop. Svaret vdn Jan Wallberg ger är att de har släppt det helt i deras affärsmodell.

– Det skulle vara väldigt svårt för oss att hålla de låga priser som vi i dagsläget har. Det är väldigt svårt att skapa ett lönsamt lågpriskoncept på nätet när det är så höga omkostnader. Vi måste i så fall bygga upp ett helt nytt logistiksystem för att kunna plocka, packa och skicka varor ut till kund. Vår infrastruktur är inte byggd för det.

Istället investeras det fullt ut på en shoppingupplevelse med destinationstänk.

– Det har förstärkts än mer de senaste 10-15 åren när vi har skapat Gekås-by med stugby, hotell, camping och restauranger, säger Jan Wallberg.

Trots att det inte kommer att finnas någon webbshop på Gekås under en överskådlig framtid så investerar företaget ändå i digitala kanaler.

– Bland annat så är vi i startgroparna att utveckla vår webbsida. Vi uppdaterar för att göra den mer användarvänlig. Jag ska inte gå in på vem det är som gör det här men vi tar hjälp utifrån och avtalet håller precis på att skrivas.

Gekås är relativt blygsamt vad gäller omkostnader för marknadsföring.

– Det är under en procent av vår omsättning. Många andra gör mycket reklam i tv, radio, tidningar och med utskick till hushållen men vi jobbar inte alls så. Vi lägger inga pengar på den typen av marknadsföring. Vi menar att kunden är vår annonsör och kommunicerar med den via sociala medier. Sociala medier är jätteviktigt för oss.

Samtidigt sticker Jan Wallberg inte under stol med att tv-serien Ullared, vars första avsnitt sändes hösten 2009, har gett en extrem exponering. Men någon tanke på hur företaget agerar om serien skulle läggas ner finns inte.

– Det är inte så att vi sitter och har en speciell affärsplan för hur vi ska agera den dagen serien upphör. Det får vi ta då.

 

Skulle vi kunna sälja på nätet? Absolut skulle vi kunna görs det.

Skulle vi få en ökad tillväxt på nätet? Ja, absolut.

Skulle det bli lönsamt? Nej, vi tror inte det.

Det här är frågor som Rusta har ställt till sig själva. Svaren är också deras.

– Vi tror att vi skulle ha svårt att få den lönsamhet som vi har i våra butiker med a-brands där det är låga marginaler och egna labels, i alla fall i ett e-handelskoncept i fullformat. Förmodligen skulle det bli ganska låga snittkvitton på nätet, säger Göran Westerberg, vd på Rusta.

Men för Rusta är inte det här en fråga om att vara eller icke vara. Göran Westerberg öppnar upp för e-handel med vissa typer av varor.

– Redan idag har vi varor som köps i butik med som skickas hem till kunden direkt från vårt lager. Det är stora skrymmande produkter som exempelvis badpooler. Självklart borde de finnas till försäljning på nätet. Det är egentligen korkat att de inte redan gör det.

Göran Westerberg utvecklar:

– Det här är ingen helt binär fråga, att antingen finns man inte överhuvudtaget eller så finns man med hela konceptet. Hela den digitala närvaron är väldigt viktig för oss. Vi tror att det är väldigt många som påbörjar sitt köp på nätet, speciellt varor där det är lite högre engagemang och högre kostnader. Utemöbler, julgranar och grillar är exempel på produkter där jag tror konsumenterna tittar runt på nätet och jämför pris och kvalitet mellan olika återförsäljare. Där vill vi ha en väldigt stark närvaro även om allt inte går att beställa hem.

För drygt ett år sedan klev Rusta in på den norska marknaden. I samband med det startades arbetet med sociala medier i grannlandet, något som slagit väl ut och som de ser stor potential i.

– Vi tror att den norska kunden är mer digital än den svenska. Av den anledningen så har vi en större digital närvaro i Norge. I just det här avseendet så kommer Norge att driva utvecklingen för oss på Rusta. Sedan har vi naturligtvis ambitionen att hålla ihop konceptet och utbudet men i just det här så har Norge varit lite av en experimentmarknad för oss.

Göran Westerberg anser att huvudfokus även fortsatt ligger på varuhusen.

– Vi ligger definitivt inte i framkant när det handlar om att jobba med digitala kanaler. Vår största närvaro är hemsidan. Det vi ligger i startgroparna med nu är kundklubbar där vi försöker nå kunderna digitalt, säger han.

OMSÄTTNING 2014
ÖoB 4,13 miljarder
Gekås 3, 90 miljarder 
Rusta 3,067 miljarder

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...