Anneli Wikström, närmast featurechef och vikarierande redaktionschef på Metro Media House rekryteras internt till tjänsten som chef för bolagets Native Studio.
Anneli Wikström kliver på sin nya tjänst i mitten av september och efterträder Vivi Wallin som väljer att lämna för att på heltid ägna sig åt sin egen verksamhet Fixa Själv Media.
– Mitt uppdrag blir att fortsätta utveckla och öka native-affären, hitta nya format och paketeringar och fortsätta skapa relevant native-innehåll med bra kvalitet, säger Anneli Wikström.
Hon har arbetat inom Metro Media House de senaste tio åren och däri finns rutin hon hoppas ska bidra till framgång i den nya rollen.
– Min redaktionella erfarenhet är förstås en stor fördel då jag kommer att jobba mycket med att säkerhetsställa trovärdighet, bra vinklar och att följa Metros tonalitet.
Agendan inledningsvis blir att sätta sig in i teamet och arbetet.
– Till att börja med ska jag lära känna teamet ordentligt så jag har full koll på deras olika styrkor. Jag ska sätta mig in i affären så mycket som möjligt samt jobba med Metros kommande nya satsningar.
Native Studio har i dag sex anställda och studion har tagit in en native-specialist som ska driva det affärsmässiga framåt. Anneli Wikström hoppas därefter även kunna uppvisa tillväxt organisatoriskt.
– Jag hoppas att teamet kommer växa ännu mer i takt med att vi ökar räckvidden.
Hur ser du på den svenska native-marknaden?
– Det har skett ett förtydligande av annonsmärkningen och det är väldigt positivt. Ju mer transparanta vi är desto större förtroende får vi.
Vad omsätter Native Studio?
– Det är inget vi kommunicerar utåt. När jag tar över ska vi fortsätta jobba för att utöka affären, hitta nya format och fortsätta producera native med bra kvalitet.
Vilka identifierar du som era största konkurrenter?
– Det är de andra native-avdelningarna som jobbar mot en bred målgrupp.
Vad kännetecknar bra nativeinnehåll idag?
– Tydlig annonsmärkning, att innehållet följer tonalitet och formspråk i publikationen, att det är riktat mot rätt målgrupp och att det är relevant innehåll för läsarna. Sen ska det förstås vara av god kvalitet. Vi ska själva känna att innehållet lika väl skulle kunna vara en bra redaktionell artikel.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...