VECKANS UX. Metrojobbs gör kampanj med 3mintalk för att motivera, inspirera och sprida kunskap och lyckas skapa content som känns relevant och välanpassat för målgruppen, anser Beaconomists Alex Mörén.
I 14 veckor pågår jobbsajten Metrojobbs digitala kampanj som består av Ted Talks-liknande inspirationsfilmer baserade på konceptet 3mintalk, framtaget av agenturen Profile Agency, där profilerade föreläsare delar med sig av kortare insiktsföreläsningar.
Konceptet känns välanpassat för jobbsajtens användare som befinner sig på sajten för att hitta lediga tjänster och ta del av karriärstips. Innehållet speglar Profile Agencys redan befintliga format med 3 minuter långa föreläsningar med kända profiler i svartvit bild. Ur ett contentperspektiv fungerar kampanjen för att det inte kliver bort från vad formatet var från början.
Kampanjen känns relevant för målgruppen och återkopplar väl till syftet med både kampanjen och Metrojobbs affärssyfte. Det är kampanjens största styrka – det blir tydligt att avsändaren vet i vilket syfte användarna besöker sajten och vilka mervärden avsändaren kan erbjuda utan att tappa kopplingen till företagets verksamhet. Det är en jobbsajt för jobbsökande och en kampanj som får kryssar i native-boxen och effektivt riktar sig till rätt målgrupp.
Ur ett underhållningsperspektiv når kampanjfilmerna inte hela vägen fram. Det blir extra tydligt efter att tidigare idag suttit framför laptopen och ett par Ted Talks av Jon Ronson och James Veitch. Det beror inte på formatet i sig – att hålla historien till tre minuter passar utmärkt för den digitala publiken och ur ett designperspektiv finns inget att klaga på. Men kreatörernas (profilernas) oförmåga att berätta en tillräckligt bra story gör att formatet tappar en del av sin slagkraftighet.
Väl på sajten blir jag förvånad över hur kampanjen nedprioriteras rent visuellt vilket gör den mer svårtillgänglig. Likaså är det en hyperlänk i form av en bild som just ser ut som en annons vilket minskar viljan att klicka sig vidare och inse att det faktiskt finns en någorlunda matnyttig contentmix som gömmer sig där bakom.
Valet att använda sig av Youtube som integrerad video-plattform är som vanligt ett utmärkt val som förhöjer användarupplevelsen och gör det enklare för användarna att klicka sig vidare till nästa inspirationsföreläsning, med hjälp av Googles UX-muskler som är i framkant.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...