Som det är nu skriver vi mer om kpi än api. Minnet kanske sviker, men jag kan inte minnas att ordet kpi ens användes för 15 år sedan. Okej, det användes, men pratades inte om kpi som står för key performance indicator och används till att mäta hur ett företag fungerar och hur bra affärerna går. Nyckeltal, skulle det kunna heta på svenska.

Nästan alla pratar om kpi idag. Den som har kpi på plats, kan ej misstänkas för att inte ha satt upp mätpunkter för insatserna som ska göras. Det är en dödssynd i dag. Dels för att magkänslan de facto levererade så där. Dels för att det är lättare att sätta upp kpi:er för ett digitalt maskineri.

Jag pratar lite allmänt bluddrigt, för kpi:er används till allt, från att mäta hur content och UX presterar och herregud, konverterar till att mäta hur en agil organisation fungerar och hur prisvärt konsulterna levererar.

Är det av ondo? Nej. det är alltid mer utvecklande och utmanande att ta ut en färdriktning och se hur långt det gick att komma och varför.

Men, jag tror det finns en fara. Om en uppgift ett företag eller organisation ska ta sig an, alltid ska mätas via kpi, då finns risken att uppgiften utförs på ett sätt som levererar rätt värden. Och då minskar intresset för att riskera och experimentera. För risktagande belönas av kpi:er endast då det lyckas. Hur många vr-, ar- och ai-projekt vingklipps av kpi-krav?

Varför skriver vi mer om kpi än om api. Det finns en mängd intressanta funktioner och databaser att koppla api-sladden till. Många är dessutom mer eller mindre kostnadsfria. Men i nästan inga av de praktikfall vi berättar om används api:er. Dock nästan alltid kpi:er. Övertyga mig gärna om motsatsen.

Rolf van den Brink, ansvarig utigvare

ps. Vi har varken kpi eller api. Det är skämmigt.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...