Hur går får du ut ditt material till målgruppen? Frågan gäller inte längre bara webbchefer i allmänhet utan även de stora mediekanalerna. Många har börjat använda sig av annonsering i sociala medier för att få ut sitt material.
Flera medier försöker nu öka räckvidden på sitt redaktionella material genom att köpa Facebooks boost-tjänst. Reklambransch-tidningen Resumé, som slåss hårt mot Dagens Media om att ha den högsta räckvidden i Marknadsföringssverige, är en tidning som inte längre tycker det räcker med att köra gratis i sociala medier och lita till den egna sajten. Vid flera tillfällen det sista året har Resumé lagt pengar på att hålla räckvidden upp.
På Svenska Dagbladet har marknadsavdelningen satts i arbete med sköta sponsringen av inlägg i de sociala medierna. Även Aftonbladet och Expressen jobbar med köp i sociala medier som ett sätt att hålla räckvidden uppe.
Jonas Jonsson, som tillträder som redaktionschef på Dagens Industri vid årsskiftet, berättar att affärstidningen testar köp på Facebook för sajten Di.se:
– Vi testar i liten skala och har lagt lite pengar på att köpa räckvidd.
Varför är det nödvändigt för er att köpa räckvidd på Facebook?
– Ibland vill vi hitta nya läsare och målgrupper. Vi körde lite mer i våras, men har lugnat ner oss. Det måste ju inte regna in fel material från oss till fel målgrupp.
Räcker inte trafiken ni kan skaffa genom er egen sajt?
– Man vill väl alltid marknadsföra sig. Det har medier alltid gjort. Häromdagen gav vi Expressen en grej om Peter Settmans vapenaffärer. När man har en bra story försöker vi sälja in den till fler medier. Så har journalister alltid gjort.
Skillnaden är väl att ni betalar på Facebook för att få ut ert material nu?
– Vi publicerar hela tiden på Facebook. Vi har betalat i begränsad skala. Vi har fortfarande en stark direkttrafik till vår sajt, något som kanske inte andra har. Då ska vi lite på den (trafiken till sajten) också.
Jonas Jonsson, som jobbar på landets största affärstidning, jämför naturligt köp på Facebook med börsaffärer när det handlar om att räkna hem investeringarna där.
– Det är en ekvation av vad du sätter in och får ut. Det blir en slags börs.
Peder Bonnier, en av grundarna till Bonniers framtidshopp Kit, får inte alls ihop en sådan ekvation. I alla fall inte vad gäller annonsaffärer.
– Går det att köpa klick billigare på Facebook än vad du kan ta betalt själv? Jag får inte ihop det. Frågan är om hur du någonsin kan matcha det (köp i sociala medier) mot framtida intäkter?
Kit har gjort en poäng av att den egna hemsidan är oviktig. Det viktiga är att nå ut med sitt material till målgruppen där den befinner sig. Det kan tyckas naturligt att Kit tar till annonsering på social medier för att lyckas, men så är det inte, berättar Peder Bonnier.
– Hela vår idé bygger på att vi ska hitta rätt individ med rätt budskap i rätt kanal. Det kallar vi distribution. Det är vad vi gör.
Kit använder kanaler som Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest och anpassar materialet efter de olika kanalerna. Tanken är att samla på sig allt mer information om hur användarna beter sig och använda informationen till att blir allt mer träffsäker. Tanken är att Kit ska bli kungar på distribution och ytterligare en sak:
– Vi ska vara duktiga på två saker. Vi ska kunna distribuera innehåll med hög precision och något vi kallar effekt. Det är att skapa innehåll som folk läser klart. Det bygger vi en process och struktur för.
Kan det bli aktuellt med köp av promotion i de sociala medier-kanalerna?
– Det kan finnas rationella syften, som att bygga varumärken, men jag har svårt att se varför man ska göra det för att få ytterligare räckvidd i kanalen. Vi bryr oss inte eftersom vi kan berätta vår story i själva distributionskanalen.
Beaconomist har försökt få information från flera andra medier om köpt räckvidd via sociala medier, och vi återkommer när vi får veta mer.
Beaconomist har vid upprepade tillfällen försökt komma i kontakt Tobias Eidem, som är chef för Kia-index, som är det räckviddsmått, som används till att jämföra olika medier storlek på internet.
Beaconomist tar tacksamt emot svar på frågan hur köpt räckvidd påverkar giltigheten i Kia-index.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...