Den tidigare SVT-profilen Mattias Brännholm tycker att tiden att vara journalist aldrig varit bättre och kör igång contentbyrån Brama. Målet är att skapa ”Sveriges bästa contentbyrå”.

Brama Content får från start två kontor, Östersund och Stockholm. Och en del kunder.

– Jag ligger inte sömnlös, säger Mattias Brännholm.

Han har jobbat som journalist, främst inom sport, han har jobbat som producent och stringer och var ansvarig för sändningarna från alpin-VM i Åre 2007.

– Men jag har alltid haft ett intresse av content och det kommersiella och jobbade på Svenska Spel år 2000 och byggde deras spelkanal. Utan att vi visste det byggde vi ett content marketing-projekt.

När tidningskrisen var som värst 2010 jobbade Mattias Brännholm med omvärldsanalys och framtidsspaning. Han läste Hubspot-grundarnas bok om inbound marketing. Han kom fram till att han skulle starta en contentbyrå. Nu har han värvat sin första medarbetare. Det är Niclas Blixt Madison, idag printchef på Aller Media, som börjar på Brama Content 1 november som redaktionschef och projektledare. Affärsidén är utarbetad:

– Våraffärside är att hjälpa företag driva rätt besökare till hemsidan och där få dem att konvertera. Vi gör det genom att producera enastående content i ett digitalt sammanhang.

Brama Content tänker inte ta vilka uppdrag som helst.

– Vi tycker inte att vi har lyckats om vi får två av de fem största kontona i Sverige. Vi vill jobba med kunder som är roliga att jobba med, som är öppna för den digitala resan och som förstår att idag måste man inom marknadsföringen och försäljningen prata betydligt mindre om sina produkter och tjänster och istället fokusera på att lösa kundernas problem, vilket är kärnan i content marketing.

Blir det mycket sport, med tanke på din bakgrund?
– Nej, faktiskt inte. Från sportens värld har jag lärt mig att producera innehåll mot deadline, jag kan leverera snabbt och har dramaturgin i mitt DNA, säger Mattias Brännholm, som tycker journalisterna borde gaska upp sig:

– Många kompetenta journalister går och hänger med huvudet över utvecklingen i mediebranschen och digitaliseringen. Men om man vänder på myntet, har det aldrig varit bättre tider att vara en duktig journalist i. Om man är en duktig hantverkare, vill ta på sig en annan hatt och jobba med content, finns det hur mycket som helst att göra.