År 2017 var ett framgångsrikt år för medlemmarna i Sveriges Mediebyråer. År 2018 kommer att gå i de skärpta mätningarnas tecken.
– 2017 var ett jäkla bra år för alla som hjälpte annonsörer med kommunikation. Det har varit högkonjunktur och många annonsörer har satsat, konstaterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
Han berättar att det som är mediebyråernas hemmaplan, köp av reklamutrymme för uppdragsgivarnas räkning, ökade under 2017.
– Men vi ser också medlemmarna har haft mer att göra med content och sociala medier-strategier, så utvecklingen av mediebyråernas byråintäkt har varit positiv.
Staffan Slörner tror att andelen av mediebyråernas intäkter från konsulttimmar ökar i förhållande till intäkterna från medieköp.
– Vi har sett under ett par år att tjänsterna, fakturerade timmar, ökar mer än vad medieköpen gör. Personellt växer branschen procentuellt mer än vad medieköpen ökar. Vi har snart 1 000 medarbetare på mediebyråerna. För några år sedan var vi 600.
Innebär det att ni får in andra typer av medlemmar, som kanske inte kommer från mediebyråhållet?
– Vi kräver fortfarande att man ska vara medieoberoende och vara neutral i första analysjobbet för uppdragsgivarna. Sedan skiftar fokus för byråerna och kompetensen förändras.
Mediebyråerna har ett rykte om sig att vara ”räknenissar” och något av revisionsrocken åker på även under 2018.
Under året ska Sveriges Mediebyråer förbättra sin statistik över hur medlemsbyråerna investerar i olika typer av medier, den så kallade mediebyråbarometern. Till att börja med ska kategorin för internet delas upp i sociala medier, online video och display-annonsering.
Därmed ska det bli möjligt att få ett grepp om hur mycket mediebyråerna lägger på exempelvis influencer marketing, som hamnar under sociala medier.
– Procentuellt är det investeringar i influencer marketing som har ökat mest. Sociala medier är i dag en ganska stor kategori hos oss, långt ifrån den minsta.
I sociala medier ligger även Snapchat, men inte nödvändigtvis Facebook, som många mediebyråer kategoriserar som Sök.
Det allra viktigaste mätprojektet under året blir troligen revideringar av medierna mätmetoder vad gäller digitala prestanda. Med hjälp av företaget Ocast utvecklar Sveriges Mediebyråer en digital tjänst där mediebyråerna ska kunna gå in och se vilka mätleverantörer och mätmetoder medierna använder sig av.
– Vi vill hjälpa till med att skapa förtroende för de digitala medierna, som har ifrågasatts ganska mycket vad gäller transparens och tveksamma mätmetoder.
Medier som vill bli reviderade får betala en slant och får en grön-markering om de använder korrekta metoder och leverantörer. Mediebyråerna får betala för att använda plattformen.
– Det är inte tänkt att det ska bli en större intäktskälla. Vi vill få runt det. Och vi tänker inte att tvinga någon att vara reviderad, säger Staffan Slörner, som räknar med att systemet ska komma igång under våren.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...