Cheferna på mediebyråerna Bizkit Havas och Nowa Kommunikation delar med sig av hur snacket går på kontoret efter Facebooks och Cambridge Analyticas dataskandal och hur företag och organisationer kan klara sig utan sociala medier utan att tappa räckvidd eller förlora potentiella kunder.
JOHAN EIDMANN, VD PÅ BIZKIT HAVAS
Hur har ni på byrån känt av krisen Facebook hamnat i, med Cambridge Analytica-härvan?
– Det är klart att en sådan här stor negativ händelse i marknaden skapar oro och mängder av frågetecken som vi har försökt handskas med på ett så bra sätt vi kan. Men detta är ju nytt och vi sitter på få svar. Det är alltid problematiskt när några av våra samarbetspartner agerar klandervärt. I detta fall är det dessutom några av de större aktörerna. Flera av våra kunder har hört av sig till mig och är oroliga, och det är jag också, säger Johan Eidmann.
Hur går snacket på byrån kring potentiella följder för sociala medier-landskapet?
– Det är klart att vi kikar på alternativa vägar för våra digitala strategier, men samtidigt vet vi för lite för och gör inget drastiskt ännu. Men vi följer utvecklingen noga och är beredda att parera och korrigera om det skulle behövas.
Filosofiskt sett, är det möjligt för företag och organisationer att bojkotta sociala medier och lyckas kompensera för konsekvenserna? Elon Musk har tagit bort FB-sidorna för Tesla och Space X – är det en rimlig strategi?
– Det korta svaret på det är ja. Visst går det att kommunicera på ett begåvat och effektivt sätt utan sociala medier men det är klart att de fyller en viktig funktion i den totala kommunikationsprocessen. Annars hade vi naturligtvis inte använt oss av den typen av medier på det sätt vi gör. Vi skall dock vara noga med att inte dra alla sociala medier över en kam, det är i detta fall Facebook-gruppen och Google med i första hand deras dottervarumärke Youtube som diskuteras. Det finns mängder med andra sociala medier som inte agerat på detta sätt, åtminstone så vitt vi känner till.
Om företag och organisationer väljer att ta ställning mot Facebook och bojkotta sociala medier-kanaler. Hur ska de göra för att fortfarande skapa räckvidd utan dessa kanaler? Hur kompenserar man och vilka möjligheter finns det?
– Om vi antar att bojkottandet från konsumenten sker i lika stor utsträckning som från annonsörerna så kommer konsumtionen av alternativa medier eller touch points att öka när det frigörs tid från Facebook och Youtube. Det innebär att vi då istället får fånga upp konsumenterna på de nya platserna. Det kan vara någon annanstans på nätet eller rentav utanför nätet som till exempel i tv.
Hur ska de göra för att inte tappa potentiella affärer för att de inte befinner sig på sociala medier-kanalerna? Hur kompenserar man och vilka möjligheter finns det?
– Om människor inte är på Facebook eller Youtube så gör vi något annat antingen på nätet eller något annat utanför nätet. Vår uppgift som byrå är att hitta dem då och hur vi kan nå dem och kommunicera med dem på den nya platsen istället. De kanske väljer att lägga ännu mer tid på nyheter istället, eller se på tv, eller läsa en historietidning, gå på stan eller helt enkelt umgås med vänner. Om de konsumerar media i någon form så hittar vi dem. Men det är klart att det blir lite svårare på kort sikt att finna nya vägar men på lång sikt kommer det att ordna sig på ett bra och effektivt sätt. Samtidigt kan det vara värt att notera att det gick utmärkt att sälja prylar och kommunicera effektivt innan 2004 med så det kommer att gå fint även i framtiden eventuellt utan vissa mediekanaler, avslutar Johan Eidmann.
ANDERS WALLQVIST, VD PÅ NOWA KOMMUNIKATION
Hur går snacket på kontoret kring potentiella följder för sociala medier-landskapet efter rapporterna om Facebook och Cambridge Analytica?
– Det är en stor fråga. Det är mycket snack som mest handlar om integritet. Det är ju inte okänt för oss vad man kan använda datan till, även om media och allmänheten belyser det extra nu, säger Anders Wallqvist.
Filosofiskt sett, är det möjligt för företag och organisationer att bojkotta sociala medier och lyckas kompensera för konsekvenserna? Elon Musk har tagit bort FB-sidorna för Tesla och Space X – är det en rimlig strategi?
– Absolut. Det är säkert inte lätt och är man en aktör med syfte att sälja något, kan det ta tid att styra om till andra kanaler, som säkert till en början inte fungerar lika bra. Och innan ’alla’ gör det, tappar man helt säkert i konkurrens till dem som ligger kvar.
Om företag och organisationer väljer att ta ställning mot Facebook och bojkotta sociala medier-kanaler. Hur ska de göra för att fortfarande skapa räckvidd utan dessa kanaler? Hur kompenserar man och vilka möjligheter finns det?
– Det finns onlinelösningar som Google Display, andra nätverk, programmatic, influerare, bloggar, play-tv och sedan så klart mer traditionella kanaler som tv, print, bio, radio och utomhus.
Hur ska de göra för att inte tappa potentiella affärer för att de inte befinner sig på sociala medier-kanalerna? Hur kompenserar man och vilka möjligheter finns det?
– Vi kan bara uttala oss för våra kunder och vi arbetar minst lika mycket med pr, event, ambassadörskap, sökmotoroptimering och så vidare. Det skulle vara ett avbräck, ett kort tapp men inte avgörande för merparten av våra kunder om vi lämnande sociala media ur ett köpperspektiv, avslutar Anders Wallqvist.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...