Intresseföreningen Sveriges Annonsörer erbjuder medlemmarna, Sveriges största reklamköpare, en programmatisk plattform för medieköp. Intresseföreningen Sveriges Mediebyråer verkar inte så imponerade.

Sveriges Annonsörer inleder samarbete med startup-bolaget Match2One. Tillsammans erbjuder de en självservice-plattform för programmatiska (automatiserade) annonsköp.

Plattformen bygger på AI och maskininlärning, vilket ska göra det ”lätt och säkert för annonsörer att handla annonser online”.

Annonsörerna betalar 20 procent av sina medieköp till verktyget.

Sveriges Annonsörer vill inte uppge mål för hur många som kan tänkas använda plattformen.

”Det här är en service för våra medlemmar, därför har vi inte satt något mål. De vi hoppas att ska använda verktyget är de som inte har mediebyrå idag och de som själva gör en hel del inhouse redan, såsom Adwords och Facebook-annonsering”, berättar Sveriges Annonsörers pressansvariga Tero Marjamäki.

Han vill inte berätta hur stor investering Sveriges Annonsörer har gjort.

– Hur vår investering och deal ser ut är som du förstår en affärsuppgörelse som vi inte kommenterar, säger Tero Marjamäki och lägger till:

– Det här är framförallt en mycket smart och unik självserviceplattform som är enkel att komma igång med och lätt att använda för våra medlemmar och det är därför vi lanserar den.

Staffan Slörner på Sveriges Mediebyråer ligger lågt med kommentarer kring annonsörernas self service-tjänst som kan ta jobb från mediebyråerna.

– Jag kan ha generella synpunkter på vad en ideell förening gör och inte gör. Det kanske ingår i deras uppdrag att driva mediebusiness och annonsaffär och generera vinster, då är det väl fine, men min värld är det sällan ideella organisationer som har det uppdraget.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...