Efter 1,5 år ger har startupföretaget Matsmart kommit upp i en försäljning på 3 miljoner kronor per månad via sin egna sajt. Men det finns mer ta för sig på en matmarknad som omsätter 270 miljarder kronor per år i Sverige. Då gäller det att kunna kundkontakter.
Idén bakom Matsmart kommer från en Ica-handlare som blev frustrerad över hur mycket mat som slängdes. Bördleverantörer slängde bröd tre dagar före bästdatum hade gått ut. Leveantörer hörde av sig och ville omsätta produkter med kort datum. Ica-handlaren började köpa in överskottsvaror i stora volymer, men det var svårt att husera upplägget i en Ica-butik och i dag är Ica-handlaren, Erik Södergren tillsammans med de två medieentreprenörerna Ulf Skagerström och Karl Andersson grundare av Matsmart.
– Jag och Ulf åkte dit såg på en gång att det var sjukt spännande. Men vi sa att ville hellre säljer bara torrvaror, men till hela Sverige, säger Karl Andersson.
Bolaget håller på att ta i drift sitt nya lager i Katrineholm där leverantörernas överskott packas upp på hyllorna för att sedan distribueras via Posten till kunder i hela Sverige.
Grundarna testade idén med lite reklam på Expressen.
– Vi ville se hur kunderna reagerade och fick superbra respons.
Det behövdes startkapital. Det var inte svårt att få in.
– Vi träffade strax under tio investerare och alla ville investera.
Valet föll på Remium-grundaren Robert Ahldins investeringsfirma Edastra Gymgrossistens tidigare vd David Frykman.
– Vi tog en mindre emission, började bygga lager och småinvestera i marknadsföring och fick direkt trevliga kurvor. Sedan februari till i dag ligger vi på en omsättning på 3 miljoner kronor per år och har en tillväxt. Det har gått jättefort och är superspännande och då har vi bara skrapat på ytan.
Totalt har Matsmart tagit in drygt 9 miljoner kronor fram tills nu.
Vad är det Matsmart gör egentligen?
– Vi köper överproduktioner, felmärkta varor och säljer med 70-90 procent rabatt, produkter som utgår. Det är en utmaning i matbranschen att överproduktionen är så stor. Till en början hjälpte vi grossister. Snart började vi handla direkt från producenterna. Vi är inne på att hjälpa dem att hitta en lösning på matsvinnet.
Vilken upplevelse vill ni bjuda konsumenterna på?
– För det första får de en superdeal. Dessutom hjälper de tillsammans med oss att minska matsvinnet. Vi kallar våra kunder miljöhjältar. Till det kommer att vi har ett mycket mer spännande utbud än vilken Ica-affär som helst. Vi kan sälja produkter som inte finns i vanlig butik.
Hur hittar konsumenterna?
– Mycket är mun till mun. Kunderna rekommenderar varandra. Vi har ingen jättestor marknadsbudget. Om vi har superpris på en vara kanske konsumenterna söker upp den på nätet, säger Karl Andersson och räknar upp kundernas första tre reaktioner på Matsmart.se
* Är det så här billigt?
* Spännande att jag är miljöhjälte.
* Jag fick ett jättestort paket med spännande varor.
Hur byggde ni ert system?
– Vi riskade helt själva ur egen ficka. Det var kostsamt att ta fram olika typer av lösningar. Vi måst till exempel hålla koll på vad alla varor väger. Vi har byggt i Drupal och använt oss av mallar. Det tog tid.
Matsmart har inte använt sig av någon byrå utan anlitat en egen tekniker. Själva uttrycket på sajten, har Matsmart tagit fram själva. Betallösningen står Klarna för.
– Det funkar jättebra. Klarna är en engagerad leverantör och kommer med hejarop.
Karl Andersson vill inte uppge hur många kunder som handlar eller hur trafiken ser ut på sajten. Han berättar att antalet kunder är "alldeles för få", men att de köper desto mer.
Kunderna kan delas i tre huvudmålgrupper: En grupp som gör väldigt medvetna val, en som vill göra en bra deal, klippsökare och en grupp som har det sämre ställt och uppfattar Matsmart som en lyxbutik.
Hur gör ni för att få nya kunder?
– Vi har en levande sajt. Det finns mycket marknadsföringsteknik och systematiseringar att göra. Och ska man bli duktig på en konkurrensutsatt marknad, är det viktig att bli bra på att skaffa rätt slags reklamkontakter.
Hur ser era tillväxtmål ut?
– Vi ska omsätta en miljard kronor inom 5-7 år. Livsmedelshandeln i Sverige är värd 270 miljarder, så det finns att kriga om.
Vad är era nästa steg?
– Attrahera flera kunder och bli starka i Sverige. Nå lönsamhet och internationalisering.
Vilka konkurrerar ni med?
– Inga i Sverige. I Storbritannien finns Approved Food. Vi har varit och besökt dem. Vi gillar dem jättemycket.
Om jag säger Överskottsbolaget, vad säger du då?
– De har en jättespännande affärsidé. Vi är imponerade av både dem och Ullared och försöker lära oss så mycket som möjligt av dem.
Hur utvecklas e-handeln?
– Jag kan se när man handlar vill man handla mycket. Internet handlar om att fynda och hitta bra dealar och spännande saker.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...