När vi startade Beaconomist 2014 tyckte vi att vi var riktigt på vår spaning om hur marknads- och kommunikationsavdelningar borde vara utformade på företag och organisationer. De coolaste avdelningarna skulle vara organiserade och bemannade som medieredaktioner. Morgonen skulle inledas med ett ”redaktionsmöte” där dagens kommunikationsinsatser skulle planeras beroende på läget i omvärlden. En ”redaktion” är självklart bra att ha om marknadsavdelningen ska vara med och tillverka content. Och förstås är det roligt för medarbetarna att följa det dagliga nyhetsflödet och vara en del av världshändelserna. Det vara bara en pusselbit vi inte tänkte på då, men som möjligen har fallit på plats nu: Användarna/kunderna/konsumenterna har just inget behov av att deras varumärken leker redaktion.

Nu är vi inne på att framtidens marknadsavdelningar styrs av martech. Det är ett ganska dystert ord som för tankarna till en ond sida i en fantasyfilm. Det står för marknadsteknik och är en paraplybenämning för produkter och tjänster, främst mjukvara, som automatiserar marknadsföringsprocessen, eller säg fixar marknadsavdelningens digitala transformation. I ena änden matas stora mängder data in och i andra änden kommer personaliserad marknadsföring ut. Martech kan hålla reda på vad alla företagets kunder har för individuella önskemål och beteenden och anpassa upplevelser och erbjudanden efter det. Det låter inte precis som en hemtrevlig redaktion som sitter och fnular på vad Donald Trumps tweets kan betyda för dagens marknadsaktiviteter i Skövde, Härnösand och Kalmar. Det låter som mer som den där Martech kommer att styra och ställa på marknadsavdelningen. Det sista är bara delvis sant. En del av idéerna runt martech går ut på att marknadsavdelningarna byts ut mot agila team med growth hackers, performance marketers, community managers, ansvariga för content, kundinteraktion och analys samt förstås UX-designers.
Inte precis som en redaktion alltså. Jodå, för vad är det som säger att inte medieredaktioner också ska organisera sig så?

Men, brukar inte snacket gå att marknadsförarnas ställning kommer att stärkas? Jodå, för de som klarar transformationen och hanterar djuret martech.