Frisören Marwan ”Marre” Hitti driver Salong Bangs i Stockholm. Kundlista är lång och många av namnen är de samma som på stans största bloggnätverk och främsta kommunikationsbyråer. Beaconomist besökte salongen för att se vad mer än saxen som gör honom vass.

 

– Jag har verkligen kämpat, från början var jag en vanlig frisör. Det som fick mig att komma hit var att jag bestämde mig för att bli riktigt bra på det jag gör. Jag skaffade mig en stor kundbas, varav många jobbar inom mediebranschen. Det ledde till att jag började klippa för tidningar och tv-produktioner, säger Marwan Hitti.

Han har medverkat i TV-programmen Stylingakuten på TV4, Project Runway Sverige på TV3, Stylist catwalk secrets på TV3Play, webbTV- serien Get the look på samma kanal och Trinny & Susannah stylar om Sverige på TV4. Just nu är Marwan Hitti aktuell med sin egen webbTV-serie Kändisklipparna på SVTflow.

– Jag gjorde Trinny & Susannah stylar om Sverige i fyra säsonger. Under den tiden började de andra backstage att bli intresserade av hur jag och mitt team jobbar. Där föddes idén till att göra ett program bara om oss, salongen och framgången. Det ledde till Kändisklipparna.

Vilken är er viktigaste kanal för marknadsföringen?
– Sociala nätverk är det absolut viktigaste för oss. Instagram är nog den mediekanal som är mest betydelsefull. Där kan vi interagera med kunderna samtidigt som de får följa vårt arbete.

Kvinnan som Marre slingar håret på under intervjun säger:
– Det är väldigt kul och inspirerande att se vilka det är som klipper sig här, det är nog en av anledningarna till att många gärna följer Marre.

Marwan Hitti har 29 000 följare på Instagram. De får ta del av före- och efterbilder på många kända ansikten. Några frekventa besökare på salongen är programledaren Gina Dirawi, den Lets Dance-aktuella modeentreprenören Rebecca Stella, bloggarna Fanny Lyckman, Kenza och Sofi Fahrman, författaren Camilla Läckberg och pr-profilen Christina Saliba.

– Jag tror att det är Instagram som har gjort mig så stor, kundmässigt alltså. Jag klipper vanliga kändisar men också många inom blogg- och mediabranschen. De är själva väl etablerade i sociala medier och har gjort att jag fått väldigt bra spridning. Jag har många fina ambassadörer.

Är du lika aktiv i andra sociala medier?
– Jag går nästan aldrig in på Facebook, gör jag det så är det för att länka till Instagram. På det viset använder jag Twitter också. 

Skulle du säga att salongen följer en marknadsstrategi eller har ni… flyt?
– Flyt kan man ha till 10 procent, jag har jobbat ihjäl mig och sovit i salongen. Det är min strategi. Många säger att de inte vill jobba gratis, mina gratisjobb är några av de viktigaste investeringar jag gjort. Det är tack vare det som jag kan ta bra betalt idag.

Det snackas på bra här, vet du stans alla hemligheter?
– Händer det något så vet jag om det.
 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...