Marabous påskkampanj nådde över hälften av alla svenska Snapchatanvändare, enligt Mondelez Sverige.

På påskafton lanserade Marabou ett Snapchatfilter där användare uppmanades att skicka ett personligt påskkort.

Under ett dygn nådde filtret 1 250 000 svenska Snapchatanvändare. Enligt Mondelez Sverige motsvarar det mer än 50 procent av alla svenska Snapchatanvändare. Filtret togs även ut i Danmark och Norge och nådde totalt 3,2 miljoner användare under ett dygn på den nordiska marknaden.

Enligt Sara Sjöholm, senior brand manager för Marabou var syftet med kampanjen att ”driva top of mind och relevans för Marabou under påsken”.

– Marabou vill bli mer relevant i säsong. Under många år har människor under jul och påsk skickat fysiska kort till varandra och önskat God Jul eller Glad Påsk. Att skicka fysiska vykort känns inte lika relevant längre då sociala och digitala plattformar gör detta på ett enklare och snabbare sätt. Marabou ville genom sitt Snapchatfilter förenkla för konsumenter att skicka en God Påsk-hälsning till vänner och familj. Genom denna aktivering skapar Marabou relevans under Påsken och samtligt påminner konsumenter hur gott det vore att fylla påskägget med mer Marabou, säger Sara Sjöholm.

Enligt Sara Sjöholm har Facebook och Instagram varit en naturlig del i Marabous mediemix. Sedan Snapchat öppnade upp möjligheterna att annonsera har varumärket även använt sig av Snapchat för att nå målgruppen.

Enligt Sara Sjöholm var valet av Snapchat som kanal för kampanjen perfekt tack vare Snapchats annonsformatfilter.

– Genom snap-ads och annonsering på Instagram har vi också skapat kännedom för filtret.

Målsättningen var att nå en så bred målgrupp som möjligt.

– Vi vill nå så många chokladälskare som möjligt så ofta som möjligt. Därför ville vi nå alla som använder Snapchat med denna Snapchatkampanj.

Bakom kampanjen står även systerbyråerna Isobar och Vizeum.

– Jag är ansvarig för kampanjen och briefen. Vizuem köper medieutrymme och Isobar skapar innehållet. Detta är vår första nordiska kampanj med Snapchat så här har Vizeum hjälpt att koordinera medieköpen på nordisk nivå.

Hur mycket pengar la ni på kampanjen?
– Det är tyvärr information som jag inte kan dela.

Vilka kpier använde ni för att mäta resultatet?
– Vår målsättning var att nå så många som möjligt, så kostnadseffektivt som möjligt. Med denna kampanj nådde vi på ett dygn 1 250 000 Snapchatanvändare och det överträffade våra förväntningar och satta kpier.

Vad tar ni med er till nästa gång?
– Under julen 2017 skapade Marabou ett liknande filter, där användarna hade möjlighet att skicka personifierade julkort med hjälp av Snapchat. Även julfiltret var en stor framgång och vi utvärderade då och tog med oss lärdomar och gjorde en del justeringar, däribland att addera animering när vi skapade årets påskfilter för Marabou.

Beaconomist har även varit i kontakt med Michaela Bognäs, digitalspecialist på Vizeum som inte vill kommentera specifika detaljer om Snapchats kampanjplattform.

– Vi kan berätta att vi använt Snapchats self-service-system och rapport från Snapchat till att se och mäta resultat och att vi inte använde några övriga digitala verktyg till att mäta kampanjen, säger Michaela Bognäs.

ARBETSGRUPP
Projektledare
Kajsa Rosell, Isobar

Sociala medier-specialist/Produktionsledare
Natalie Raderius, Isobar

Digital specialist
Michaela Bognäs, Vizeum

Designer
Emelie Dahl, Isobar

Digital kommunikationsbyrå
Isobar

Mediebyrå
Vizeum

Alexander Mörén
alex@beaconomist.net