Istvan Beres, vd för Mikz, företaget bakom Zlata Unplugged, berättar om företagets affärsmodell, kvällstidningarnas kritik och de senaste förhandlingarna med en med en hemlig världsstjärna. 

Många kallar Mikz för en kändis-app menIstvan Beres, vd för företaget, är inte säker på att det är rätt benämning. Syftet med Mikz är att samla all information på ett ställe. Istället för att användare ska behöva följa en person eller ett företag genom massor av olika flöden så kan de hålla sig uppdaterade på ett och samma ställe. Kanalen Zlatan unplugged till exempel, där aggregeras fotbollsproffsets medverkan i traditionella medier och egna sociala kanaler. Dessutom publicerar Zlatan Ibrahimovic och andra kända personer unikt material särskilt framtagen för sina Mikzföljare.

– Idén föddes 1,5 år sedan när vi insåg att det är unikt innehåll som driver användarna. Därefter tog vi kontakt med Zlatan och konceptet började ta form. Nu har även skådespelaren Mikael Persbrandt anslutit sig. Det är kul att det finns ett intresse även från kändisarnas sida, säger Istvan Beres, vd för Mikz.

Minkz har fått kritik från medier, särskilt kvällstidningarna, då kanalen blivit en väg för kändisar som vill runda journalisterna. Zlatan Unplugged sågades i samband med lanseringen i höstas av Expressens och Aftonbladets chefredaktörer i deras podcast Mattson & Helin. Kritiken handlade mest om att innehållet i Zlatans kanal blir platt och tråkigt när journalisterna utesluts. 

– Jag förstår att medierna i viss mån kan uppfatta appen som ett hot mot deras verksamhet. Men samtidigt är inte medierna alltid intresserade av att publicera just det som våra profiler är. Mikz ger möjligheten att i högre grad styra över sin egen mediebild. 

Hur upplever du förändringarna av medielandskapet?
– Det går fort. Det som är mest påtagligt är hur sociala medier spelar en allt större roll och att linjär tv tappar.

Vilka är era konkurrenter?
– Det finns ingen likadan app men vi konkurrerar med Twitter och Facebook eftersom det är plattformar som också drivs av bra content.

Affärsmodellen är annonsburen och appen är gratis att ladda ner för användarna. Mikz profiler ersätts med 20 procent av inkomsterna som görs på annonsförsäljningen kopplad till deras innehåll. Det är entreprenören Dan Olofsson och hans ägarbolag Danir som står bakom finansieringen av projektet.

Det skrivs om att ni förhandlar med en artist i klass med madonna. Kan du avslöja vem det är?
– Nej.

Förhandlingarna, handlar de om att personen i fråga vill få mer än 20 procent av annonsintäkterna?
– Det handlar inte om pengar utan vi är en ny mediekanal som tar upp tid från produktionen av innehåll i kändisarnas redan befintliga kanaler.

Vad har ni för mål?
– Att lansera globalt och att få 10 miljoner användare innan år 2017. I dagsläget har vi fått 600 000 nedladdningar. 

 

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...