Klarna har lanserat sin nya app som, utöver betal- och översiktsfunktioner även ska bestå av redaktionella artiklar som ska engagera och inspirera användarna. Det är contentbyrån Make Your Mark som ska skapa det redaktionella innehållet och byrån har satt samman ett content-team för uppdraget.
– Vi har en redaktion, ett MYM Content Team, som sitter på plats hos Klarna och jobbar tätt med såväl interna marknadsfunktioner som utvecklare. Som stöd till dem finns även expertis på Make Your Mark inom strategi, design och copy som kopplas in. Det blir som en inhouse-funktion med alla dess fördelar vad gäller effektivitet, snabbhet och kultur, samtidigt som man får den skalbarhet man gärna vill ha med ett byråsamarbete. Det är lätt att vrida upp, eller ner, teamets sammansättning beroende på hur uppdraget förändras, säger Make Your Marks vd, Jonas Terning och berättar vidare om hur det gick till när uppdraget vanns:
– Det började med en kaffe. På Riche, av alla förutsägbara ställen. Idéen om ett redaktionellt flöde fanns redan hos Klarna, men det var en del funderingar kring hur det skulle kunna se ut, hur det skulle produceras och hur det skulle bemannas. Sen gick vi tillsammans in i en process med workshops och konceptutveckling där vi landade i den lösning man kan se idag.
Make Your Mark har sedan tidigare redan nyttjat produktionsmodellen hos kunden Aller media, där Make Your Mark skapar kampanjer åt varumärken som Café, Elle, Elle Mat och Vin, Elle Decoration och Femina.
Hos Klarna ska innehållet främst vara datadrivet.
– Med data kommer möjligheter till otroligt individanpassat innehåll. Utmaningen, och om jag ska vara helt ärlig även en stor del av underhållningen för en journalist som mig, blir att skapa en redaktionell process där vi skapar såväl tidlöst som dagsaktuellt content, och att användarna möts av rätt innehåll vid rätt tid.
Det redaktionella innehållet för Klarna ska också vara ”smart”, ”intressant” och ”inspirerande”.
– Appanvändarna ska få en bättre upplevelse och vi kommer att röra oss över de ämnen där man använder sig av Klarna – mode, nöjen, mat, resor och konserter, säger Jonas Terning och lägger till:
– Appen är ett bevis på att Klarna är mer än bara en betalningslösning, och att de vill skapa marknadens smidigaste shoppingupplevelse. Där är det redaktionella innehållet en av flera pusselbitar.
Hur lång tid sträcker sig uppdraget?
– Så länge som Klarna tror att content är viktig del på deras resa mot att skapa en ännu bättre upplevelse för sina kunder. Så härifrån till evigheten, om jag får drömma, väl medveten om att det sällan blir så.
Klarna är en fet kund. Hur betydande är uppdraget i affärer för Make Your Mark?
– Stort nog för att vi ska vara stolta, men vi värdesätter framförallt våra kunder efter relation och vision. Låter klyschigt, men viktigare än pengarna är att vi är på väg mot någonting gemensamt där vi på Make Your Mark och våra kompetenser spelar en avgörande roll. Träffar vi rätt där kommer pengarna automatiskt.
MAKE YOUR MARKS CONTENT-TEAM FÖR KLARNA
Jonas Terning, vd
Carin Roeraade, konceptchef
Maja Söderström, redaktör
Linda Frisk, konceptdesigner
Anna Thelning, redaktör

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...