LOs Mediehus är inne på sitt fjärde år efter ett omsättningsrekord år 2017. Vd Robert Jonsson berättar vad han har på bordet för den närmaste tiden. Möjligen kommer även Schibsteds nedlagda sajt Politism upp på todolistan.
LOs Mediehus ökade under 2017 omsättningen med 7,5 procent till 117 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade från 196 000 kronor till 6,7 miljoner kronor. Antalet anställda minskade med en till 43.
Vd Robert Jonsson berättar hur intäkterna fördelar sig:
– Traditionellt har vi ganska små annonsintäkter. Det har vi fortfarande. De låg på cirka 10 miljoner kronor och en bråkdel av det, 300 000 kronor, bestod av digitala intäkter.
Ni ökade omsättningen och lönsamheten, hur gick det till?
– Att vi blev mer lönsamma beror på att vi sänkte kostnaderna. Omsättningen höjdes eftersom ägarna (förbunden) investerade mer i bolagen (fackförbundens medier). På så sätt blev resultatet bättre.
LOs Mediehus bildades i februari 2015 genom att den fackliga centralorganisationen LO slog samman några av sina tidningar som Arbetet, Fastighetsfolket, Handelsnytt, Kommunalarbetaren och Sekotidningen. Även tidningarna Målaren och Elektrikern är på väg in.
Merparten av intäkterna kommer från prenumerationer, men LO Mediehus söker nya intäkter:
– Vi bytte säljbolag 2018 då vi inte var nöjda med annonsintäkterna. Under hösten 2018 började annonserna i pappersupplagan se bättre ut, vi ligger över budget och ökar även digitalt, fast från låga nivåer.
LO Mediehus har stora tidningar som Kommunalarbetaren som har en upplaga på drygt 500 000 ex. Den analoga räckvidden är ännu större än den digitala. Under 2017 ökade den digitala räckvidden
LO Mediehus har rekryterat Linda Cederberg tidigare DN och SVT som
– Hennes uppdrag är att utveckla tidningarna digitalt. Det handlar inte bara om att öka trafiken utan också om att öka kvaliteten på det vi gör digitalt. Vi är fem redaktioner av varierande storlek och styrka i resurser så det är en grannlaga uppgift att även utveckla de mindre redaktionerna.
LO Mediehus har gjort en de av grundarbetet genom att under 2017 kompetensutveckla medarbetarna i digital publicering och journalistik.
De ingående tidningarna jobbar var för sig, även om det händer att en del innehåll samproduceras.
Alla har har ett gemensamt och nytt publiceringssystem, WordPress, som har anpassats av Oktavilla.
– Det funkar jättebra och vi ser att sajterna går snabbare.
Nästa steg?
– I första hand handlar det om att tydligare definiera de digitala produkterna. Nä det gäller pappersprodukterna har vi god kunskap. För de digitala produkterna har vi inte varit lika noga med att sätta mål som för tidningarna. Vi har många olika yrkesgrupper bland läsarna och vi tänker också hur de ska kunna ta till sig våra medier.
LO Mediehus saknar i mångt och mycket kunskap om vilken den digitala publiken är.
– Skickar vi ut en tidning vet vi om någon läser den, får vi besök på webben har vi ingen aning om det är en medlem i förbundet eller inte. Vi vill vara mer säkra på vilka som besöker oss. Daglig räckvidd är bra, men att medlemmarna besöker oss är bättre. Vårt uppdrag är att se till att medlemmarna får den information de behöver.
Skulle man kunna lösa det med en app?
– Kanske, man kan tänka sig en app eller nyhetsbrev och saker som går till medlemmarna och sedan visar om medlemmarna kommer till oss.
På fredag eftermiddag kom beskedet att Schibsted drar sig ur Politism, som startades tillsammans med Kommunal och LO, som delägare. Då öppnade LOs förbundsledning för att Politism ska drivas vidare i LOs Mediehus.
Robert Jonsson är inte helt varm i kläderna där.
– LO har frågat oss om vi kan vara intresserade av Politism och kanhända är vi intresserade av av varumärket, men det måste vi förankra med våra ägare. Det är inget som vi har utrett. Och vi har delvis ett annat uppdrag.
Politism är opinionsbildande och det är inte ni?
– Politism ligger utanför vårt uppdrag. Vårt uppdrag är att ge ut medlemstidningar, men även till viss del att bilda opinion på arbetsmarknadsområdet.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...