Mediekompaniet, som är ett säljbolag för stora svenskalokaltidningar, har tagit fram ett erbjudande inom content-marketing.

Det nya området får Richard Sandett som chef. Han kommer från contentbyrån Nyheter365.

– Vi erbjuder contentlösningar på desktop, mobil, gratistidning och prenumererad tidning. Alla upptänkliga format och placeringar, säger Martin Irborg, försäljningsdirektör på Mediekompaniet.

Erbjudandet riktar sig till Mediekompaniets huvudmålgrupp, Sveriges 400 största annonsörer. Tanken är att de ska distribuera lokalt anpassade native-annonser i Mediekompaniets kanaler.

– Annonsörerna ska kunna jobba med olika content-lösningar, till exempel en för Gävle, en för Uppsala och en för örebroarna.

Börjar annonsörerna flytta över pengar till content?
– Ja, definitivt. Sedan vet jag inte exakt var de flyttar pengar från. Vi har haft en uppgång under 2014 till och med på print och vi har ökat rejält på bannerannonsering.

Andra mediehus erbjuder även produktion av content, som Schibsted med Minimedia, Bonnier och Spoon och Stampen och OTW. Mediekompaniet har ingen egen content-produktion i huset.

– Vi använder oss av flera företag för produktion. Sedan har våra uppdragsgivare och ägare, de lokala mediehusen, egna contentproduktionsbolag inhouse som vi också använder. Vi på Mediekompaniet har inte inhouse-produktion i dag, men vi är inte främmande för det i framtiden. Men det finns inget konkret i den vägen.

Vad har ni för mål?
– Vi har förstås monetära mål, men vi vill hålla dem internt. Dock är det betydande pengar vi siktar på.

Hur bedömer ni efterfrågan?
– Mycket hög. Contentbyråer poppar upp överallt.

Vilken position vill ni ta med ert content-erbjudande?
– Lokalsinnet vi besitter, är vår position. Men också den högkvalitativa redaktionella miljön vet vi är viktig för köparna. Så kombinationen av kvalitativ miljö med lokalsinne gör att vi har en premiumposition på marknaden.

MER OM Mediekompaniet
Bygger på en sammanslagning av annonsföretagen Stormarknadspress, Land & Rike, Internetsäljarna, Dagspress Direkt. Bildades 2010. Mediekompaniet ägs av de stora lokala dagstidningarna som också är bolagets uppdragsgivare.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...