I helgen stängde Elon Musk av sina företag från Facebook. Elon Musk är killen som varnar för artificiell intelligens och ägnar sig åt analoga banaliteter som att skicka upp raketer och bygga batteridrivna bilar. Han är också världens kanske mest kända entreprenör och en ohyggligt viktig influerare. När han överger Facebook, hur ska vi tänka då?

Jag kan tala för mig.

* Jag tror inte att vårt lilla företag har byggt varumärket så värst med Facebook. Vi har fått en del trafik därifrån, men hade sannolikt varit en större spelare utan Facebook, som tar så mycket av användarnas tid.

* Facebook har heller inte kostat oss så mycket. Okej, vi har lagt upp en del bilder och texter där på Instagram, men det är gjort lite med vänsterhanden. Vi kanske borde investera mer i Facebook?

* Jag känner faktiskt varken det ena eller andra för Facebook nu när det visar sig lite mer vad som sitter under huven. Jag hade nog aldrig räknat med att det skulle vara så snyggt där. Det handlar ju ändå om ett amerikanskt börsnotetat it-företag. Och det brukar vara rätt cyniska eller kalla det affärstaggade.

Samtidigt kan jag förstå att det finns ett visst beroende av Facebook därute. Det är billigt att handla räckvidd där och det verkar gå att prickskjuta väl. Det ser bra ut att använda Facebook, för det verkar vara förtjänt kommunikations på något vis, även om kommunikatörer och andra skottar in några tusenlappar på att köpa räckvidd. Det ser i alla fall inte ut som reklam på TV4. Fast det egentligen är det med ett två stora undantag: Det går inte att interagera med en reklamfilm. Det går inte alltid att dela en reklamfilm.

Interaktionen, de låga priserna och därtill en snygg instrumentbräda är några stora fördelar med Facebook. I denna utgåva av Beaconomist frågar vi några professionella medieköpare hur det går till att göra sig oberoende av Facebook. Vi kommer att fortsätta att ställa frågan. För att svaret kan bli så spännande.

Bra påsk nu.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...