Klädföretaget Lindex har tidigare i år prisats för sin omnikanal och vill nu stärka erbjudandet med en ny smart shopping-app.

Den nya appen är anpassad utifrån lojalitetsklubbens konsumentdata och innehåller instagramintegration, inspirationsfeed, orderhantering och aktuella erbjudanden och målsättningen för Lindex är att skapa en personligare och shoppingtjänst direkt via mobilen.

– Bland annat kan kunden genom att skanna prislappen på en av våra produkter i butik eller hemma hos en vän själv få till sig all den information som finns tillgänglig. Hon kan också gå vidare och lägga till produkten i sin önskelista och återkomma senare, beställa direkt i appen eller hitta närmsta butik där varan finns tillgänglig. Instagramshoppen förstärker vår sociala närvaro och genom att bilderna i vårt Instagramflöde blir shoppbara förenklar vi shoppingupplevelsen. Vår kund har också sin egna önskelista och varukorg i alla våra kanaler, både i appen, på lindex.com och även i kassan i våra butiker, säger Henrik Sörstedt, digital utvecklingschef på Lindex och berättar varför Lindex tagit fram appen:

– Vi vill erbjuda våra kunder en enkel, lättillgänglig och personlig shoppingupplevelse. Vi vill finnas där kunden är och med vår mobilapp kan vi erbjuda tjänster som använder sig av gps, kamera och liknande funktioner, sådant som inte fungerar lika bra i en mobilwebb. Lindex app tar oss närmare den sömlösa upplevelse som vi eftersträvar i kopplingen mellan e-handel och butik för våra kunder.

Trots Lindex prisade omnikanal har klädföretaget inte tidigare erbjudit en mobilapp till kunderna.

– Lindex satsar mycket på att utveckla de digitala kanalerna för att leverera den bästa kundupplevelsen och ha de tjänster och funktioner som kunder efterfrågar. Vi har kommit en bra bit på vägen och kommer att fortsätta utvecklingen.

Appen har tagits fram i samarbete med Digitaslbi och Bitzeal. Appen är utvecklad med ramverket Xamarin och är optimerad för smarttelefoner och marknadsförs via Lindex egna kanaler så som sajten, nyhetsbrev och i Lindex sociala kanaler.

Lindex ska även ta fram en ny sajt.

– Lindex jobbar ständigt för att utvecklas och erbjuda våra kunder det bästa. Nu bygger vi exempelvis om vår e-handelsplattform och kommer att lansera en uppdaterad responsiv sajt. Vi har även andra projekt på gång men de får vi återkomma om längre fram.

Hur förändras kundernas beteende?
– Vi ser att våra kunder fortsatt värderar butiken högt i shoppingupplevelsen men även att mobilen får en allt större roll digitalt. För oss är det viktigt att erbjuda båda och koppla ihop de två för en sömlös shoppingupplevelse.

Vilken effekt hoppas ni uppnå med appen?
– Vårt mål är ännu högre kundnöjdhet genom att vara tillgängliga på fler platser och erbjuda fler tjänster som förenklar för kund. Exempelvis har våra More at Lindex-medlemmar nu sitt medlemskort i appen istället för ett plastkort och där kommer de självklart även åt sina övriga uppgifter så som poäng och bonus.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...