Lexington Company breddar shoppingerbjudandet som ett steg i transformationen från ett analogt till digitalt mode- och inredningsföretag.

Den nya onlinelösningen består av en 3D-tjänst där användarna kan shoppa produkter i en virtual reality-miljö genom att kliva in i en virtuell Lexington-butik. I den virtuella butiken visas även lifestylevideos på skärmar för att skapa inspiration både för befintliga och nya kunder.

– Det här är ytterligare ett steg i vår multikanalstrategi där vi arbetar med att integrera våra olika distributionskanaler för att göra köpupplevelsen för våra kunder så bra som möjligt, säger Tommy Lindhe, operativ chef på Lexington och fortsätter:

– Vi vill kunna erbjuda fler kunder upplevelsen att kunna få gå in i en riktig Lexington Flagship Store och uppleva Lexington känslan som om man själv är på plats i butiken, fastän man egentligen befinner sig långt därifrån. Strosa runt, titta på filmer och se produkterna i sitt rätta sammanhang.

Tommy Lindhe förklarar att det mesta av jobbet har gjorts internt av företagets egna specialister i Stockholm. Sedan har Lexington samarbetet med en tysk digitalbyrå som hjälpt företaget med upplägg, råd och planering av projektet från början. Teknik och system levereras av amerikanska företaget Matterport.

Tommy Lindhe vill inte berätta hur mycket pengar Lexington investerat i den nya tjänsten.

– Det kan vi tyvärr inte gå in på, men det är en fortsatt satsning mot att utveckla vår multikanalstrategi för att kunna erbjuda våra kunder unika upplevelser, både on- och offline.

Hur långt har ni kommit i er digitalisering?
– Vi jobbar varje dag med transformationen från analogt till digitalt företag och har kommit långt i den processen. Vi har en väl fungerande egen webshop som levererar produkter till 18 olika marknader. Vi har ett system med Ipads i våra fysiska butiker där kunderna kan beställa det som inte finns på lager i butiken och få det levererat hem gratis nästa dag. Inom kort kommer kunderna som handlar i vår webshop också att kunna hämta sina varor i våra butiker utan kostnad. Våra traditionella återförsäljare har en portal där man loggar in och ser våra nyheter och gör sina beställningar när det passar dem bäst. Vi samarbetar med flera stora e-tailers både i Norden och globalt, och det kommer till nya online kunder varje vecka, säger Tommy Lindhe och lägger till:

– Vår ambition är att kunna göra köpupplevelsen så enkel och flexibel som möjlig för våra kunder, oavsett om man föredrar att handla i fysiska butiker eller online.

En stor förändring pågår i handeln i dag och Lexington försöker anpassa sig till den nya marknaden.

– Det handlar mycket om förändrade beteenden och mönster som gör att vi måste tänka på nya sätt. Kunden blir alltmer personlig och individuell i sitt tänkande och vill kunna handla därefter, när man vill och hur man vill. Lexington är ett starkt internationellt varumärke som erbjuder kunden en hel livsstil och vi vill ge våra kunder så många alternativ som möjligt för att kunna ta del av den livsstilen.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...