Lego utvecklas till ett medieföretag. Det berättar The Drum.
Lego har vridit sitt varumärke genom att lyssna på konsumenterna och låtit dem delta I skapandet av företagets content, ska Conny Kalcher, chef för kundupplevelser och marknadsföring på Lego, ha sagt på en konferens för globala marknadsförare i Marrakech.
– Vi är ett tillverkande företag så vi har tidigare drivits av ingenjörer. Vi tvingades blir fokuserade på konsumenterna, sade Conny Kalcher, och tillade:
"Om du ska vara ett premiumvarumärke, måste du ständigt visa att du lyssnar".
Att skap konversationerna är en del av varumärkesstrategin. Interaktion är viktigare än antalet likes på Facebook.
"För oss är det viktigare att stimulera ett samtal mellan två konsumenter än att bara leda konversationen".
Lego har I dag infört mediecenter som lyssnar på konsumenterna i realtid och samtidigt håller igång de digitala content-produktionen.
"Vi brukade vara ett leksaksföretag. Nu blir vi allt mer ett medieföretag som berättar vår story om de där plastklossarna. Vi behöver massor av content för kunna att berätta den storyn".
Ett led är att låta konsumenterna hjälpa till med att skapa content.
Bland annat har Legos fans hjälpt till med att gör en minifilm som visades i The Lego Movie.
"The consumer focus, and the involvement of fans, be it kids or adults, is increasingly important to us.
LÄS HELA ARTIKELN HÄR

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...