Inredningskedjan Lagerhaus lanserar en ny sajt. Nästa steg för kommunikationen är att skapa ett relevant och inspirerande innehåll (content) som går att anpassa och ta ut i flera kanaler, berättar Johanna Cargioli, marknadschef på Lagerhaus. Eventuellt lägger de ner kundmagasinet producerat av contentbyrån Make Your Mark.
Lagerhaus öppnade sin första butik i Göteborg 1996. Förra året omsätter företaget 260 miljoner kronor med 33 butiker i Sverige och 21 stycken i Japan. Lagerhaus har också en svensk e-handelsplattform. Sedan 2004 ingår företaget i Axstores-koncernen.
Just nu arbetar Lagerhaus med sin nya hemsida som lanserades nu under våren. Innehållet på sajten består av löpande information om företagets kampanjer och aktiviteter. En blandning av nyheter gällande sortimentet erbjudanden och inspiration. Varken sajtbygget eller contentproduktionen sköts av några byråer, allt görs inhouse.
Lagerhaus andra digitala kanaler utgörs av ett nyhetsbrev och aktiviteter i de sociala kanalerna Facebook, Instagram och Pinterest.
Nyhetsbrevet går ut till Lagerhaus kunder varje månad med information om aktuella kampanjer.
På Facebook har företaget 54 913 följare. Där görs inlägg och notiser en gång om dagen för att berättar om erbjudanden, nytt i sortimentet eller lokala aktiviteter som tävlingar. Lagerhaus lägger mest kraft på företagets Instagram som har 91 000 följare. I den kanalen är inläggens frekvens något högre, 1-2 gånger om dagen. Även här är det kampanjer, aktiviteter, erbjudanden, tävlingar och nyheter som gäller. Tyngden ligger på det visuella uttrycket. På Pinterest delar Lagerhaus bildkollage en gång i veckan.
– Vi vill nå en bred målgrupp med en lättsam och lekfull inställning till heminredning. Människor som gärna förnyar sitt hem och roas av trender, säger Johanna Cargioli, marknads- och konceptansvarig på Lagerhaus.
Sedan 2013 har contentbyrån Make Your Mark producerat Lagerhaus kundtidning.
– Den printade tidningen kommer eventuellt att ersättas av en digital variant. Beslut är dock inte taget. Vi kommer att skapa en så kallad inspirationsportal på webben. Där kan vi arbeta med material kopplat till kampanjer men samtidigt ge djupare innehållet i form av tips, recept och artiklar som "hitta stilen".
Företagets övergripande kommunikationsmål handlar om att nå ut till fler och profilera sig som en självklar aktör för den inredningsroade kunden.
– Utmaning ligger i att få tillbaks den kund som tidigare lämnat Lagerhaus att komma tillbaks och att få nya att komma till oss. Vi behöver informera mer om vår egen design, vårt hållbarhetsarbete etc.
Vad händer i er bransch?
– Lågpriskoncepten blir fler och bättre, fler möbeldetaljister väljer att fokusera på inredningsaccessoarer för att öka besöksfrekvensen. Utmaningen att länka samman e-handel och fysisk butik går igenom hela detaljhandeln.
MER OM AXSTORES
Axstores är en av Nordens största detaljhandelskoncerner med varumärken som Åhléns, Kicks, Esthetique och Lagerhaus. Totalt sett har koncernen har över 390 varuhus och butiker i Sverige, Finland och Norge och omsatte ca 6,7 miljarder 2010. Axstores ingår i familjeföretaget Axel Johnson som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...