Mediebyråerna har minskat sina köp av reklamutrymme i kvällspressen med 32 procent för januari-mars 2015, jämfört med motsvarande period i fjol. Tre mediegrupper framstår som vinnare.
Minskningen i kvällspressen innebär ett tapp i intäkter på 11 miljoner kronor. Dagspressen har tappat 19 procent av annonsaffärerna från mediebyråerna, motsvarande 59 miljoner kronor. Tv har tappat 8,7 procent, vilket innebär 117 tappade miljoner under årets första tre månader.
Totalt minskade mediebyråernas köp med 1,4 procent till 3,26 miljarder kronor. Bland vinnarna finns internet som fick 18 procent mer affärer från mediebyråerna, motsvarande 117 miljoner kronor mer. Även sökordsannonsering och utomhusreklam ökade sina affärer med mediebyråerna.


Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...