Kronans Apoteks vd Anders Torell upplever att kunderna i dag har allt större krav på enkelhet och trygghet i kontakten med apoteken och med hälsovården och det är utgångspunkten för Kronans Apotek som befinner sig i början av sin förändringsresa och digitala transformation.

Ett led i arbetet är att en direktör för apotekskedjans affärsutveckling har värvats i Charlotte Stenbeck. Hon var senast affärsutvecklingschef på Plantagen och har tidigare arbetat som konsult på EY med förändrings- och utvecklingsprojekt inom konsumentprodukter och handel.

– Vi är på gång, exempelvis är vi den Apoteksaktör som växer snabbast på marknaden just nu i vår e-handel och rekryteringen av Charlotte är ett steg i att få dessa frågor ännu mer prioriterade i vår utveckling av Kronans Apotek, säger Anders Torell och lägger till:

– Vår strategi är att utveckla produkter, tjänster och erbjudanden som överträffar kundernas nya förväntningar. Vi tittar på hur vi kan utveckla vårt samarbete med Doktor.se, hur vi kan utveckla vårt omnikanalerbjudande och hur kan vi hjälpa kunden att öka sin följsamhet vid sin läkemedelsanvändning med exempelvis vår app, och utveckla de och andra digitala hjälpmedel.

Digitaliseringen påverkar Kronans Apotek dels i kundrelationerna men också internt när det gäller arbetsmiljö och effektivisering av personal.

– Just nu har vi lanserat lokal marknadsföring via Facebook och Instagram, där vi hjälper föräldrar att förstå hur vädret kommer bli lokalt och man på ett enkelt sätt kan få tillgång till relevant och lokala erbjudanden utifrån lokal dagsfärsk väderinformation. Möjligheterna med den digitala tekniken är mycket stora och vi ser inga utmaningar utan bara möjligheter att bli ännu vassare och mer relevanta för våra kunder.

Hur utvecklas kundbeteendet?
– Kunderna blir mer och mer digitala och efterfrågar tjänster och erbjudanden som förenklar deras vardag. Samtidigt är vi en apoteksaktör och där är kvalitet och trygghet något som kunderna också sätter väldigt högt på sin agenda. Kunderna vill ha en säker och trygg hantering av sina läkemedel, samtidigt som de vill få trygga råd och hjälp när de handlar övriga produkter på Kronans Apotek.

På e-handelsfronten förväntar sig Anders Torell fortsatt tillväxt.

– E-handeln kommer fortsatt att växa och driva tillväxten inom apoteksbranschen och vi växer så fort som vi orkar.

Anders Torell ser ux som a och o i branschen.

– Att förstå behoven och ligga steget före i vår utveckling, för att kundens vardag ska bli så enkel som möjligt, är vår högsta prioritet inom Kronans Apotek.

Robot-apotekare, smarta tablettkartor eller datadrivna recept. Vilka tech-trender tittar ni på som kan vara relevanta för Kronans Apotek?
– Det kommer att bli en del av Charlotte ansvar att jobba igenom, det finns mycket spännande utveckling just nu där Charlottes kompetens kommer hjälpa oss att prioritera vilka som är de områden vi ska investera i och testa för att förbättra vårt kunderbjudande, säger Anders Torell, och lägger till:

– Hennes ansvar som direktör för affärsutveckling blir att driva den strategiska utvecklingen inom Oriolas konsumentdivision och Kronans Apotek och våra mest strategiska projekt så att vi fortsätter driva apoteksmarknaden med kunden bästa i fokus.