KIT och The Amazing Societys sociala medier-experter berättar hur företag och organisationer kan använda kreativitet för att nå genomslag på sociala medier.

LINDA ÖHRN LERNSTRÖM, CHEF FÖR KIT CREATIVE STUDIO OCH PRODUKTIONSANSVARIG

– Att du är kreativ i din yrkesroll är såklart en viktig egenskap, men det finns fler egenskaper som är viktiga i en kreativ process, däribland att vara analytisk och vilja lära dig av det material som du publicerar, säger Linda Öhrn Lernström och berättar vad hon anser att det innebär att vara kreativ på sociala medier:

– Först måste du självklart bestämma dig för vad du vill uppnå med ditt material och till vem du vänder dig. En kreativ process bör inte starta förrän du bestämt grunderna för det content du vill göra. Att prata kvalitet är ju ganska abstrakt, men målet måste ändå vara att vilja skapa så bra content som möjligt.

Hur kan kreativiteten skapa genomslag genom bruset?
– Ett bra innehåll är alltid den bästa garanten för att nå genom bruset. Och det fixar du genom att jobba med och förstå data, använda duktiga redaktörer, kreatörer och producenter. Sedan är det aldrig dumt att också vara skicklig på distribution.

Linda Öhrn Lernström anser att företag och organisationer kan vara kreativa med de sociala kanalerna genom att våga vilja berätta bra historier som engagerar och berör.

– Det kan vara med text, bilder, grafer eller rörligt – men innehållet ska ha ett syfte.

Hon anser att kreativitet med innehållet börjar med att undvika clickbait och kattvideor.

– Våga istället testa saker som kanske ingen annan gör.

Hon förklarar att det är viktigt att vara kritisk till det material som skapas.

– Fråga er själva: ’Vill någon verkligen konsumera mitt innehåll – och varför?’ Försök att rannsaka dig själv och ditt företag – har ni den kompetens som behövs? Om inte – sök den hos någon som kan hjälpa er.

Finns det några verktyg som kan hjälpa dig med det kreativa?
– På KIT arbetar vi med Story Engine som är en databas som vi byggt upp med insikter från alla de jobb vi distribuerat på KIT. Det gör att vi kan se på innehåll på ett sätt som är ganska unikt i världen.

Vilka plattformar passar bättre för att experimentera och vara kreativ än andra?
– Jag skulle säga att Facebook är en ganska tacksam plan att experimentera på då deras analysverktyg ger ganska okej data. Dessutom är konkurrensen där så brutal att du aldrig kan ta några genvägar.

Tre snabba tips kring kreativitet på sociala medier?
– Fråga dig själv vad hur, vad och varför innan du sätter igång en kreativ process.

– Våga testa. Men ha en plan för hur du ska mäta det du gör och därmed få insikter som du kan ta vidare till nästa kreativa process.

– Ha självinsikt. Ta hjälp av dem som kan där du själv brister, avslutar Linda Öhrn Lernström.

SARA PETERSSON, CONTENT-SPECIALIST PÅ THE AMAZING SOCIETY

Hur viktigt är det att vara kreativ med sitt content på sociala medier idag?
– Det är enormt viktigt. Marknadsföring i sociala kanaler bygger på relevans i kombination med förtjänad uppmärksamhet. Då måste du vara kreativ. Om man jämför den typ av contentproduktioner vi gör med klassiska tv-reklamproduktioner så är den stora skillnaden att medan du kan jobba med en enda längre spot för tv, så gör vi ett antal kortare enheter istället eftersom vi jobbar strategiskt med medieköp i olika nivåer. Då måste alla uttag följa den röda tråden och samtidigt ha självständig kreativ höjd. Det är en spännande utveckling som sker just nu, där vi fortsatt måste hålla den här nivån kreativt, produktionsmässigt och i antal enheter, men utan att landa för högt i pris. Men för mig så innebär kreativitet i sociala medier att man ständigt anpassar sig efter nya förutsättningar, använder formaten på ett överraskande sätt och arbetar med storytelling, säger Sara Petersson och fortsätter:

– Min tumregel är: För att kunna bryta mot reglerna så måste man först kunna dem. I det sociala landskapet så innebär det att man måste lära sig så mycket som möjligt om de format som erbjuds på de olika plattformarna – först då kan man gå utanför boxen och skapa överraskande och kreativa lösningar.

Hur kan kreativiteten skapa genomslag genom bruset?
– Kreativitet är ju egentligen allt när det gäller att bryta igenom bruset och det gäller oavsett vilka kanaler man arbetar i. Det som sticker ut fångar uppmärksamhet, och uppmärksamhet är genomslag. Att satsa på det kreativa är därför rätt väg att gå. Innehållskreation för sociala medier är ett så himla nytt område och vi specialister är en helt ny yrkeskår. Även om de flesta nu börjat inse kraften i sociala kanaler så ses det fortfarande ofta lite som en sidogrej. Om kreativiteten ska främjas så måste det bli ett stopp för det. Större produktionsbudgetar som ger möjlighet till mer idéarbete och fler uttag är att rekommendera för hög kreativ kvalitet. Det är också vettigt att låta kreativa helhetskoncept ta avstamp i de sociala plattformarna. Det är oftast svårt att anpassa en video som är gjort för tv till något som fungerar i sociala kanaler, medan det förvånansvärt ofta är lätt att göra tvärtom. Vi kallar det här tankesättet för ’social first’. Vad vi än gör ska det vara förankrat i sociala medier.

Hur kan man vara kreativ med innehållet?
– Sociala medier har annorlunda spelregler än traditionella plattformar. Innehåll konsumeras på ett helt annat sätt och några saker måste finnas på plats för att innehållet ens ska ha en chans i flödet. Vi måste jobba med en bakvänd dramaturgi där kärnbudskapet kommer in så snabbt det bara går, skapa en omedelbar thumbstopper som stjäl mottagarens uppmärksamhet och dessutom leverera på de löften vi byggt upp under de första sekunderna. Om allt det här sitter så finns det oändliga möjligheter till kreativa utsvävningar.

Hon lägger till:

– Då kan man nog till och med ta större kreativa steg eftersom man känner sig trygg med att ha bockat av kanalkraven.

Sara Petersson förklarar att det är viktigt att komma ihåg och tänka på att sociala medier skiljer sig från andra publiceringskanaler i det att det är ett levande community.

– Publicerar du något i print, till exempel, så är det omständigt för mottagaren att framföra sina åsikter, och för dig att få reda på vad mottagaren tycker. I sociala medier är responsen omedelbar och människor kommer alltid att ha åsikter. Det måste man acceptera och anpassa sig efter när man kreerar. Här gäller det också att ha is i magen – våga ta ställning och våga stå kvar även när den omedelbara responsen inte är odelat positiv. Detta gäller så klart inte innehåll som är sexistiskt, rasistiskt eller kränkande på annat sätt. Men 70 procent av alla millennials spenderar mer hos varumärken som stödjer syften som är viktiga för dem, och det kanske kan övertyga någon om att ta socialt ansvar ifall viljan att vara schysst inte är anledning nog.

Finns det några verktyg som kan hjälpa dig med det kreativa?
– Data är det bästa verktyget. Hur ser den grundläggande målgruppsdatan ut? Hur har målgruppen reagerat på tidigare marknadsföring? Här finns många insikter att hämta till det kreativa arbetet. I sociala kanaler har vi lyxen att kunna mäta nästan allt – utnyttja det.

Vilka plattformar passar bättre för att experimentera och vara kreativ än andra?
– För mig handlar kreativa experiment mycket om att överraska på olika sätt. Här kommer tumregeln om att kunna reglerna innan man bryter mot dem in ännu en gång – lär dig hur de olika plattformarna fungerar så blir det mycket lättare att skapa något som bryter av i flödet. Men annars tycker jag att temporära plattformar som Snapchat och Instagram Stories funkar bäst för kreativa experiment. Har du en idé som känns lite vågad så är det bara att testa ut den där – 24 timmars livslängd. Dessutom ställer de här formaten extra hårda kreativa krav på materialet. Våra tonårsrådgivare har gett oss massor av insikter kring Snapchat-reklam och kontentan är väl denna, var kul, snabb och intresseväckande så kanske vi orkar titta.

Tre snabba tips kring kreativitet på sociala medier?
– Glöm inte bort medieköp. På The Amazing Society jobbar vi kreatörer tätt ihop med mediespecialisterna. Då får vi en mycket bättre helhetsbild av hur innehållet egentligen har presterat och vad vi kan göra bättre till nästa gång, vilket verkligen boostar kreativiteten. Jättebra innehåll är ingenting utan bra medieköp. På samma sätt kan inget medieköp i världen rädda dåligt innehåll.

– Jag må upprepa mig, men lär dig reglerna innan du bryter mot dem.

Sara Petersson avslutar med:

– Försök se till att arbetsgruppen är så mångfacetterad som möjligt i form av till exempel kön, etnicitet, disciplin, bakgrund etc. För det första så kommer den kreativa höjden att förbättras långsiktigt om det inte är ett gäng kloner som sitter och tycker till kring arbetsbordet. För det andra, hur ska man kunna göra innehåll som representerar Sverige idag om inte arbetsgruppen gör det?

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...