Varumärken har ännu långt kvar när det gäller att leverera den sammanhängande, och personliga marknadsföring konsumenterna vill ha.
Detta anser Omaid Hiwaizi chef för innovation på Marketing Agencies Association, marknadsföringsbyråerna organisation i i Storbritannien till tidningen Marketing Magazine.
Visionen som diskuteras består av en sammankopplad värld där konsumenter åtnjuter varumärkesupplevelser som är personliga i realtid och anpassat efter sammanhang och där varumärken samlar och använder data till att skapa mer värde och effektivitet. Denna värld är lång från att vara förverkligad, anser Omaid Hiwaizi.
Både företag och byråer har varit långsamma i att använda kreativ teknik i varumärkesbygge. Detta beror på att näringslivet skapar framgång genom optimering snarare än genom innovation. Men den nya vågens teknikbaserade varumärken fungerar det på ett annat sätt. De startade sina liv som prototyper och har det inbyggt i affärskulturen.
Coca-Cola har skapat en kultur där 70 procent av ansträngningarna går till att leverera kvalitet i standardkommunikationen, 20 procent till att förflytta gränserna till det normala och 10 procent till idéer som är oprvade men kan ändra marknaden i grunden.
Unilever jobbar med Foundry och jobbar med en hybrid av att vara teknisk inkubator och plattform för crowdsourcing. Dessa exempel är dock ännu undantag.
Hela artikeln här

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...