Influerarbranschen växer så det glöder i mobiltelefonerna. Beaconomist har pratat med två av snabbväxarna, Cube och United Influencers.

Under 2016 ökade de största influerarnätverkens gemensamma omsättning med 96 procent till 78 miljoner kronor. Den nya branschen har hittills inte varit lönsam. Under 2016 försämrades rörelsemarginalen för de större bolagen med 8 procentenheter till -11 procent. Boksluten för 2017 är inte stängda än, men av Cube och United Influencers att döma är det fortsatt expansion som gäller.

År 2016 var ett händelserikt år för Cube. Bolaget växte organiskt med 64 procent till 29,9 miljoner och nådde med hjälp av ett förvärv 32 miljoner kronor. Detta på ett förlängt räkenskapsår till 16 månader. Rörelseresultatet landade på -2,7 miljoner kronor.

Och under 2017 fortsatte arbetet med att driva upp bolagets volym. Det berättar Olof Lindblom, vd och grundare av Cube.

– Vi har under 2017 arbetat hårt med att bygga ett kvalitativt helhetserbjudande mot de största profilerna inom livsstilsgenren till skillnad från andra bolag som fokuserar på kvantitet. Vi har främst tagit marknadsandelar från de stora traditionella mediehusen samtidigt som marknaden har växt. Den största förflyttningen hos våra kunder har skett från tv till digitalt. Därför har vi haft ett stort fokus på att skapa engagerande innehåll som utmanar de traditionella marknadsplanerna.

Cube köpte bland annat teknikbolaget Rev Relations.

– Bolaget kompletterar vår befintliga affär med teknik som gör att vi kan följa upp våra kampanjers genomslag. Det är essentiellt för våra kunder. Det går hand i hand med vårt löfte om kvalitet framför kvantitet.

Hur ser det ut för 2017, hur slutar året jämfört med 2016?
Om vi jämför 2016 mot 2017 på 12 månaders basis så ökar vi omsättningen och minskar förlusten. Exakt hur mycket kan vi inte gå ut med i dagsläget. Vi har byggt om en stor del av vår organisation under 2017 för att möta nya behov hos både kunder och våra kreatörer. Den nya organisationen kommer enligt vår prognos ge ett starkt utfall under 2018.

Hur utvecklas marknaden nu?
Marknaden ökar stadigt och vi behåller en stark position inom det vi kallar ’branded entertainment’ med fokus på livsstil. Kunderna etablerar fler resurser och större budgetar till content och influencer marketing samtidigt som de ställer högre krav på att deras investeringar ger roi (effekt för pengarna). Vårt svar på det är att ytterligare förstärka vårt team med de bästa kreatörerna på marknaden, investeringen i Rev Relations och anställningar av nyckelpersoner med specialistkunskaper inom området. Återigen ser vi efterfrågan på kvalitet.

Hur ser efterfrågan ut? Är det särskilda branscher / uppdragsgivare som står för er tillväxt?
Efterfrågan generellt är fortsatt stark. Våra kunder går via både medie, pr- och reklambyråer idag. Vi ser dock att fler och fler marknadschefer tar hem influencer- och content marketing-affären då den är mer komplex än de traditionella köpen. Bland våra kunder finns allt från Unilever, P&G, Loreal, H&M och SJ.

Vad har ni för mål för 2018?
Vi har hög tilltro på vår affär och en väldigt hög tillväxt potential inför 2018. Vi har byggt en stabil plattform som vi vet fungerar. Det gäller inte bara vårt stall av kreatörer utan även våra interna processer och system som gör att vår modell blir skalbar. Under 2018 kommer ett stort fokus vara att integrera Rev Relations i vår befintliga affär vilket ger oss möjlighet att drastiskt öka vår försäljning och antal kreatörer vi arbetar med. Vi breddar både vår målgrupp och ser även en enorm potential i att öka det geografiska området vi arbetar i. Fokus är tillväxt men fortfarande med ledorden: kvalitet framför kvantitet.

Vilka kollegor/konkurrenter i branschen gör ett bra jobb?
Jag anser att Cube ligger i framkant. Andra bolag som också ligger långt fram är Splay och United Screens. Vi bygger marknaden tillsammans och det finns många duktiga aktörer där ute, säger Olof Lindblom.

United Influencers växte från 2,6 till 11,9 miljoner kronor i omsättning under 2016, men gjorde samtidigt en rörelseförlust på -3,7 miljoner kronor. Sverige-vdn Linda Palmgren berättar:

– Vi lanserade United Influencers i Sverige oktober 2015 och 2016 var vårt första hela verksamhetsår och därmed investerade vi för att etablera verksamheten. Vi hade en planerad strategi där vi inkluderar plattform till rätt människor i teamet. Vi lär oss medan vi går och är det något jag har lärt mig är att ingenting blir som du först har tänkt dig. Det gäller att ha förmåga att förändra för att förbättra och med det utvecklas konstant, hålla kurs och fokus på satta prioriteringar, inte på vad andra gör och samtidigt driva på mot målet. Vi har sedan dag ett varit en influencer marketing agency som fokuserar på resultat för våra uppdragsgivare såväl som våra influencers. Vi har helt och hållet fokus på att göra ett bra jobb och bidra till varumärken och profilers framgång.

Hur ser det ut för 2017, hur slutar året jämfört med 2016?
– Vi kan inte kommentera det förrän året är stängt. Vi investerar för tillväxt och utvecklas enligt plan.

Hur utvecklas marknaden nu?
– Det är stark utveckling som sker. Fler och fler varumärken och branscher ser kraften i att arbeta med människor och förstår att det är vad som krävs för att lyckas med sin kommunikation eller tillväxtplan under året.

Hur ser efterfrågan ut?
Hög. Intresset växer och kunskapen med den. Det finns behov av guidning såväl som behov av vår expertis och det behovet växer i takt med att influencer marketing utvecklas. Tillväxten baseras i huvudsak på att vi är måna om att göra skillnad för våra uppdragsgivare och därmed utvecklar affären för de varumärken vi tar ansvar för. Så med hög återköpsgrad på befintliga kunder och en hög tillväxt med nya uppdragsgivare bidrar, såväl som att vi utvecklar kringtjänster med fokus på innehåll, optimering och med det levererar bättre resultat för våra kunder.

Vad har ni för mål för 2018?
Samma utvecklingstakt som vi haft från 2016-2017. Vi investerar fortfarande för tillväxt såväl som på att utveckla vår position och ta position internationellt.

Vilka kollegor i branschen gör ett bra jobb?
– Det är många som gör ett bra jobb. Vårt fokus är vårt fokus, så det är inget vi går runt och funderar på. Men som ordförande i IABs influencer task force träffar jag flera och det gör jag även genom de träffar som Sveriges Annonsörer har varit initiativtagare till under året. Jag upplever att vi har en god dialog med branschkollegorna. De stora aktörerna idag har tydliga nischer, är starkare i sig själva och sitt erbjudande och därmed kompletterar aktörerna varandra. Tillsammans kan vi göra större skillnad och skapa bättre förutsättningar för branschen än vad varje enskild aktör har möjlighet att göra på egen hand, säger Linda Palmgren.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...