JOBBA DIGITALT. Olle Lindholm, marknadsprojektledare på contentbyrån Spoon delar med sig om hur företag och organisationer ska göra för att ta fram det content som krävs för marketing automation.
– Bra content för marketing automation är anpassat till mottagaren. Det är relevant och engagerar, säger Olle Lindholm och berättar om vilka funktioner innehållet ska fylla:
– Med hjälp av marketing automation och engagerande innehåll kan du konvertera uppmärksamheten till en affärstillgång. Använd marketing automation till att bygga din publik, lära känna dina besökare, och följa upp med relevant innehåll.
Olle Lindholm lägger till:
– Något förenklat handlar det om att bygga innehåll kring know-like-trust, alltså kännedom, gillande, och förtroende.
Vad krävs för att komma igång?
– En dokumenterad strategi och tydliga mål. Ett samarbete mellan marknad och sälj är också viktigt.
Hur tar företag och organisationer fram rätt content för marketing automation?
– Genom att känna sin målgrupp. Ta fram tydliga personas och ha en god förståelse för deras behov, invändningar och frågor.
Vad är viktigast att tänka på?
– Att testa sig fram och se vilket typ av innehåll som fungerar för just din specifika målgrupp, att du har en teknisk plattform som fungerar och att du får support vid behov.
Vilka typer av test gäller?
– A/B-testa innehållet, optimera innehållet för sök och sociala medier. Ha olika dashboards som ger en bra överblick. Se även över rubrikerna. Headline Analyzer, Yoast SEO Plugin och Bime är några exempel på bra verktyg.
När ett företag eller organisation tar fram rätt content för marketing automation så skapar det en effektiv säljmiljö, anser Olle Lindholm.
– Du kan dessutom anpassa innehållet till mottagaren eller olika segment, vilket gör det mer relevant och effektivt.
Konkret, vilka kompetenser krävs för att ta fram rätt content för marketing automation?
– Det krävs en stor förståelse för målgruppen och en redaktionell kompetens inom det ämne man skriver om.
Vilka system är de vanligaste för marketing automation?
– Eloqua, Pardot, Hubspot är några exempel, men det finns många fler.
Hur ska innehållet anpassas efter de tekniska systemen?
– Det är viktigt att man anpassar sitt content till mobilen.
Hur ska data användas?
– Data spelar en viktig roll i ditt MA-arbete. Den ska ge dig insikter och ökad förståelse om vad som fungerar/inte fungerar.
Vilka är de vanligaste misstagen företag gör?
– När du tror att marketing automation ska införas överallt på en gång, ja då blir det också problem med själva genomförandet. Välj en produkt, en produktgrupp, en marknad eller ett affärsområde. Jobba sedan fram ett best practice-case som du sedan kan kopiera till nästa område och sedan till nästa.
OLLE LINDHOLMS FEM SNABBA TIPS FÖR RÄTT CONTENT FÖR MARKETING AUTOMATION
– Lär känna din målgrupp. Ta fram en persona.
– Gör en content audit för att ta reda på vilket innehåll ni redan har. Kan det återanvändas i andra sammanhang, i andra format?
– Ha tydliga mål uppsatta. Vad är framgång, och hur ska det mätas?
– Ta fram innehåll som täcker hela köpresan.
– Börja smått, testa och förbättra

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...