JOBBA DIGITALT. Spoons marknadsprojektledare Olle Lindholm delar med sig av sina bästa tips om hur företag och organisationer ska tänka när de skapar sina virtuella seminarier.
I den digitala tidsåldern har seminariekonsten transformerats och blivit interaktiv via webben. Många företag och organisationer erbjuder i dag den digitala motsvarigheten till seminarier – webbinarier. Contentbyrån Spoons marknadsprojektledare, Olle Lindholm, berättar för Beaconomist och konsten att skapa ett webbinarium.
– Ett bra webbinarium bjuder på mycket kunskap och en positiv läroupplevelse, förklarar Olle Lindholm.
För att lyckas med detta behövs en bra mikrofon, en pålitlig internetuppkoppling samt ett ämne som engagerar.
– Tekniken är A och O, publiken måste kunna se din skärm och höra din presentation.
Upplägget bör se ut som följer:
– Kort intro, hälsa gästerna välkomna. Tala om för publiken vad som gäller – till exempel hur de ställer frågor, vad som kommer hända och så vidare. Se till att också testa tekniken. Dela med dig av din kunskap och dina idéer. Ha gärna med ett Q&A som svarar på publikens frågor.
Webbinariet ska pågå mellan 30 till 60 minuter. Vad gäller innehållet krävs snygga presentationer och mycket visuellt innehåll.
– Även personliga anekdoter och exempel är bra att ha med. Q&A är ett utmärkt sätt att engagera publiken och ta reda på vad de behöver hjälp med. Du kan be om frågorna i förväg eller under själva webbinariet. Du kan dessutom spela in webbinariet så att du kan använda materialet även i andra sammanhang.
Vilket innehåll ska du absolut inte ha med?
– Jättemycket text bör man undvika. Ditt manus ska inte stå på bilderna. Håll dig till de viktigaste punkterna/lärdomarna.
Hur ska man marknadsföra webbinariet och få användare att konsumera det?
– Du bör marknadsföra webbinariet på din sajt, tala om det för dina prenumeranter och dela det på sociala medier. Om du gör webbinariet tillsammans med någon annan partner, får du även tillgång till deras publik. För att folk ska registrera sig och komma på webbinariet, måste du lyfta fram fördelarna med att vara där. Vad får de lära sig? Varför borde de dyka upp?
Kostnaden beror helt på vilka behov företaget eller organisationen har.
– Det finns allt från gratislösningar till dyrare produkter.
Vilka vanliga misstag görs och hur undviker man dessa?
– Att tekniken inte fungerar eller att man inte startar i tid eller att det går över tiden.
Det är därför viktigt att noga planera webbinariet.
– Testa tekniken så du känner dig bekväm med den. Om du ska sälja något, vänta inte med ditt erbjudande till slutet. Ta upp det i början och svara på eventuella frågor eller funderingar från publiken.
Hur gör du webbinariet interaktivt?
– Be publiken ställa frågor.
fem snabba tips för att skapa ett webbinarium?
– en bra mikrofon
– en pålitlig internetuppkoppling
– ett ämne som engagerar – och som du kan lära ut
– en publik
– webbinarium-software för att visa slides och spela in

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...