Att lansera ett nätkasino ytterligare på den överetablerade marknaden, kan tyckas vara en rejäl utmaning för en digital marknadsförare. Clas Dahlén, marknadschef för Metal Casino har antagit utmaningen.
I dagarna har Metal Casino rullat igång. Den 11 september startar den breda lanseringen med gängse reklam i de för nätkasinon gängse kanalerna. Allt utplacerat av mediebyrån Hear. Men det är inte där slaget om en marknadsposition på tätbefolkade marknaden för nätkasinon ska vinnas.
I stället för att starta ett allmänt kasino, riktar sig Metal Casino till alla fans av rockgenren metal.
– Vi har skapat en ny vertikal marknadsstrategi mot världens lojalaste vertikal/målgrupp – hårdrockarna. Då kan vi bygga hög relevans och hitta nya utrymmen och kanaler i den överetablerade marknaden, säger Clas Dahlén och fortsätter:
– Vi har byggt ett kasino för alla metal-fans, 18-75 år. Det finns en halv miljard metalfans i världen. I länderna där vi marknadsför oss finns 2,6 miljoner kasinospelare.
Clas Dahlén lägger till:
– Med ett vertikalt kasino vinner vi mycket. Vi får lägre anskaffningskostnader (värva kunder) och en högre lojalitet. Ett problem med nätkasinon är att graden av avhopp är väldigt hög.
En annan fördel med att bygga ett vertikalt casino är att det går att använda kontrakterade Internationella Rockstjärnor som Influencers och ambassadörer
Metal Casino har anlitat en grupp hårdrockare som ska agera ambassadörer och idka influencer marketing. Rockstjärnor som Scott Ian från Metalica, Dregen från Backyard Babies och David Ellefson anlitas för att sprida kasinots förtjänster i sociala medier.
Metal Casino, som har 35 delägare, startar också en stiftelse som ska finansiera studiotid för okända band och metalfestivaler.
– Så fort vi har nått break even ska fylla på med pengar. Vi ska vara både vinstdrivande och ge stöd och vi vet att många artister har visat ett intresse för att gå in. Vi ska även göra andra goodwill-verksamheter.
Clas Dahlén tycker att Metal Casino är tidigt ute med att driva en vertikal i en bransch med breda kasinotjänster.
– Det är vad som krävs när alla kasinon är lika och man har en väldigt liten marknadsföringsbudget.
Men är Casinostugan, som marknadsför sig med en älg, inte nischad?
– Njaee…den är bred. Den kanske riktar sig mot icke storstadsbor?
Den Maltabaserade byrån Fast Track har skapat kasinots front end på plattformen Igaming.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...