JOBBA DIGITALT. Pelle Sten, researcher och innehållsstrateg på Rebel & Bird berättar om hur strategin ska se ut för att få målgruppen att använda en app.

Strategin ska utgå ifrån en specifik problemlösning.

– Börja med frågan om det måste det vara en app. Vad använder de potentiella kunderna? För en del funkar en mobil webb bra, för andra krävs en PWA (progressive web app) för att få tillgång till notifieringar och annat och för andra behövs en app, säger Pelle Sten och lägger till:

– När ni väl har bestämt vad ni ska göra, ta reda på vilka de potentiella användarna är och vilka problem de har som du kan hjälpa dem att lösa. Hjälp dem att lösa de problemen.

Genom att lösa ett göra detta kan det skapas buzzz kring appen.

– Lös ett reellt problem. ’Var i helvete är mitt paket?’, ’Ge mig tio minuters underhållning på tunnelbanan’, ’Vilket Systembolag har vinet från senaste släppet?’

För att marknadsföra appen ska alla kanaler där de potentiella användarna befinner sig användas.

– Det är olika från företag till företag. För vissa är det grundarens Instagramkonto till exempel, för andra kan det vara underläggen på restaurangerna i koncernen, för andra kan det vara kundfakturorna.

”Sökmotoroptimering är alltid viktigt om man löser ett problem som människor har”, förklarar Pelle Sten.

– Om dina kunder vill ha hjälp med att bygga en altan är det superviktigt att ranka högt på sökbegrepp som ’att bygga altan’. Skapa innehåll och guider som hjälper kunderna att bygga altanen.

Den viktigaste KPIn är att nå rätt målgrupp, enligt Pelle Sten.

– Sedan kan det vara bra att mäta sådant som hur många procent av de som använder webben använder även appen och skiljer sig deras användning mellan de olika plattformarna. Är det någon funktion de använder extra mycket i en viss kanal som man då ska lägga mer krut på i just den kanalen och är det annat som de inte alls gör, som att köpa dyra biljetter, som man då ska ta bort från den kanalen.

Ett vanligt misstag som görs är att en aktör bygger en app utifrån tanken att ”man ska ha en app” och att man utgår från organisationens önskemål.

– Utgå i stället från användarnas behov och beteenden när lösningen tas fram.

FEM SNABBA TIPS FÖR ATT FÅ MÅLGRUPPEN ATT ANVÄNDA APPEN

­* Utgå från användarnas behov eller beteenden.

* Ta reda på om ert koncept har en Product Market Fit, PMF (hur väl en produkt uppfyller marknadens behov) .

* Ta fram rätt KPIer. För en del kan det vara hur ofta användarna kommer tillbaka, för andra kan det vara hur många ordrar kunderna lägger i appen i stället för på webben, för andra kan det vara hur många som blir betalande kunder i stället för att använda ett gratis testkonto.

* Ta fram en Minimum Viable Product,MVP (en produkt eller tjänst som är tillräckligt bra för att locka early adopters) och testa den mot de relevanta målgrupperna.

* Följ upp data från MVPn och ändra det som måste ändras, både under testfasen och efter lanseringen.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...