JOBBA DIGITALT. Sociala medier-byrån Social Minds har varit på turné med Melodifestivalen för att starta upp sociala medier-kanaler för Live Nations Melfest Live. Instakontot har ökat från 50 till 6 800 följare på Instagram och Musically-kontot har ökat från 0 till 30 000. Vd My Söderholm delar med sig av projektet och konsten att bygga upp ett varumärkes följarskara på Instagram.

– Vi inledde samarbetet Med Live Nations Melfest Live med att sätta en grundlig strategi för varje sociala medier-konto och målet var att öka nedladdningarna av appen samt följarantalet på Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat och Musically. Vi är med på hela turnén och skapar eget innehåll anpassat till kanalerna. Då det är viktigt med att texta klipp har vi tagit fram ett eget textmanér där vi leker med texterna i filmerna för att väcka uppmärksamhet, säger My Söderholm.

Under turnén märkte byrån att kontona på Musically och Instagram växte mest och därför lade Social Minds ner ännu mer krut på de kanalerna för att öka ytterligare.

– Vi har varit väldigt aktiva på kontot och då Musically är en plattform där man främst gör musikvideos känns det som en klockren plattform för Melodifestivalen. Vi har skapat innehåll med artisterna varje vecka som har engagerat följarna och med hjälp av rätt hashtags har de hittat oss och är idag vår största kanal.

Vad är "många" följare idag på Instagram för ett varumärke i Sverige?
– Det svåra idag med antal följare är att det är svårt att veta vilka som har äkta versus falska följare. Det viktiga är egentligen inte följarantalet utan aktiviteten på kontot. Jag skulle själv säga att de som har många aktiva och lojala följare har högre status än de som har många följare men får knappt några kommentarer eller likes. Men om man ska basera på antal följare är 10 000 och uppåt bra följarantal för ett företag i Sverige.

Hur viktigt är det för ett varumärke att ha många följare på Instagram?
– Instagram är en bra marknadsföringskanal vilket gör att desto fler du har som följer kontot – desto fler når du. Däremot är det bättre att ha färre följare som är aktiva än många följare som inte interagerar med kontot.

Hur ser strategin ut för att öka antalet följare för ett varumärkes Instagram-konto?
– Vi brukar alltid inleda med att sätta en följa- och gillastrategi för kontot. Vilka ska företaget följa samt vilka hashtags ska användas. Därefter är vi aktiva under hashtags och gillar inlägg som passar kontot och följer personer som vi tror skulle vara intresserade av att följa tillbaka. I början är vi extra intensiva från kontot och är inne och kommenterar, gillar och är aktiva från kontot för att följarna ska hitta dit. Något som också funkar är att anordna tävlingar på kontot som självklart följer lotterilagen samt Facebooks regler för tävlingar.

Vad kostar det att få 10 000 personer att börja följa kontot?
– Det beror helt på vad det är för företag. Det är exempelvis en stor skillnad mellan en bank och ett godisföretag samt hur välkänt varumärket är. Budgeten kan vara från 100 000 kr och uppåt.

Enligt My Söderholm är det vanligaste misstaget däremot att företagen lägger för mycket pengar på att marknadsföra inlägg men har inte sett över kontot i övrigt.

– De lägger allt krut på inlägget som marknadsförs och sedan när följarna blir nyfikna och klickar sig in på kanalen har företaget inte lagt ut något där som kopplas ihop med kampanjen. Ett annat misstag är väl de som köper följare men jag hoppas att det inte sker så ofta längre.

Vad måste finnas på plats innan man börjar locka följare?
– Innan man börjar marknadsföra och aktivera kontot bör man ha satt en grundlig strategi samt ha minst nio bilder i flödet som följer strategin så att följarna känner att det är något som de blir nyfikna av samt vill börja följa.

My Söderholm lägger till:

– Om man har byggt upp ett annat konto innan med en bra följarbas kan man pusha från det kontot genom att locka med något – exempelvis en tävling.

Vad är det som lockar användare att klicka på ”följ”-knappen idag?
– Det som lockar är content som väcker känslor och reaktioner. VI brukar skapa innehåll som engagerar följarna och väcker känslor. Med Melfest Live har vi fokuserat mycket på att skapa glädje och humor med artisterna samt skapa en relation med följarna.

En strategi för att marknadsföra Instagramkontot kan vara att använda sig av influerare.

– De ska däremot inte vara den bärande faktorn för att få spridning utan kan kopplas på som ett komplement för att nå ut med en kampanj.

Vilka verktyg och plattformar finns det som kan hjälpa till för att locka följare och utöka räckvidden?
– Det finns flera sidor där man kan använda en bot som gillar- och följer från kontot. Dock gillar inte Instagram det och man kan lätt bli avstängd. Jag rekommenderar att man gör det för hand då det är lätt att kontot kan gilla en bild som man inte står för som är stötande.

My Söderholm förklarar att det är viktigt att ägna mycket tid åt att vara aktiv från kontot men utan att ”spamma” användarna.

– Det är även viktigt att sätta månadsplaner med vilket content som ska publiceras och att det följer en röd tråd.

Enligt My Söderholm är det vanligaste misstaget att företagen lägger för mycket pengar på att marknadsföra inlägg men har inte sett över kontot i övrigt.

ÖKA ANTALET FÖLJARE PÅ INSTAGRAM
– Ha en grundlig strategi
– Skapa content som väcker känslor
– Var aktiv från kontot minst 1h/dag – gilla under hashtags, incheckningsplatser samt bilder från de som ni tror gärna skulle vilja följa er
– Anpassa innehållet efter Instagram. Gärna mycket röligt samt i 4:5 format för att äga hela flödet.