Hanaw Rashid, projektledare på social first-byrån The Amazing Society delar med sig av sina tips och tricks för företag och organisationer att analysera och skapa insikter om målgruppen på sociala medier.
Om du vill nå ut och faktiskt få effekt av din kommunikation är det A och O att du lär känna din målgrupp, enligt Hanaw Rashid.
– Du tävlar med tusentals företag och privatpersoner i flödet som alla tävlar om att vinna uppmärksamheten, och endast de som ger kärlek till sina målgrupper kommer förtjäna kärlek tillbaka, säger hon.
I detta fall innebär kärleken att man studerar målgruppen ordentligt och tar reda på vad deras triggers är, vilka andra konton följer de på sociala medier och hur de konsumerar innehåll i olika kanaler.
– Tänk inte så mycket på vad du vill säga, utan fokusera på vad din målgrupp vill se.
Kännedomen är lika viktig vid annonsering.
– Ju mer man vet, desto bättre målgruppssegmentering kan man göra.
Så vilka insikter finns det att hitta egentligen? Tusentals, enligt Hanaw Rashid.
– Det är inte ovanligt att företag får aha-upplevelser efter att ha analyserat sina följare i sociala medier. Det finns tusentals olika insikter att hitta, alltifrån kön, ålder och var de bor till vilka intressen de har, vilka vilken musik de lyssnar på och till och med vilken typ av humor de uppskattar.
För att komma igång krävs det digitala verktyg.
– Du kan använda Facebooks gratisverktyg Audience Insights till att lära sig mer om sin målgrupp och vad de gillar. Data plockas även ut från utförda och befintliga annonskampanjer i de olika digitala plattformarna, Ads Manager och Google Analytics.
Hanaw Rashid lägger till:
– Om man verkligen vill grotta ner sig kan man kika på de följare man har och analysera vilken typ av konton de följer förutom ert.
Nästan alla plattformar har sina egna Analytics-verktyg där Google Analytics och Facebook Analytics är de mest kända och nyttjade.
– De viktigaste verktygen skulle jag säga är respektive plattforms annonseringsverktyg och dess tillhörande analysverktyg. De är viktigast för att få en översikt över all digital marknadskommunikation och kunna analysera resultaten från respektive plattform ihop med att hitta synergier dom emellan. Att sedan jämför och koppla ihop med sitt egna CRM system gör att du kan få en bra samlad bild.
Hur nyttjar man insikterna?
– När man skapar målgrupper vid annonsering samt uttagande av budskap skräddarsytt mot målgruppen och vad de går igång på.
Bland de vanligaste misstagen som görs finns ett antagande om vad ens målgrupp gillar.
– Då kommer du bara skapa kommunikation och köpa annonser förgäves. Det är faktiskt inte så alla som tillhör ett visst kön, åldersgrupp eller stad gillar samma sak. För att kunna maximera effekten av en kampanj måste vi våga skapa innehåll baserat på vad människor är intresserade av, inte vilken geografisk tillhörighet de har.
Vilka nyckeltal är viktigast?
– Viktigast är att först bestämma sig för vad målsättningen är. KPIer som är bra att titta på för att få ett bevis på att kommunikationen nått fram är räckvidd, frekvens och engagemang. Eftersom de största plattformarna förespråkar rörligt innehåll för kännedomskampanjer mäter vi time spent on a post som engagemang, alltså hur många sekunder eller minuter som målgruppen tittat på videon.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...