Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera berättar om arbetet med att bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå. Om inte det lyckas kanske byrån kan vinna pris för längst namn: Bonnier Magazines & Brands Concept Studio.
I Bonnier Magazines & Brands samlar Bonnier sina konsumentmedier som Styleby, Veckorevyn, Feber, Privata Affärer, Mama och Amelia. Emelie Grahn, tidigare konceptansvarig, och Malin Lundberg Aguilera, tidigare redaktionschef på Mama, ska bygga Bonnier Magazines & Brands Concept Studio till den största i sitt slag i Sverige.
Tanken är att utveckla koncept med kunderna och sedan använda Bonnier Magazines & Brands kanaler för distributionen. Bland kunderna finns Akademibokhandeln, Zendium, Créme Bonjour, Fitbit, Polarn O Pyret.
Just upplägget med Polarn O Pyret (POP) tycks vara något av stilbildande för hur byrån ska jobba, enligt Emelie Grahn och Malin Lundberg:
– POP är en av Bonnier Magazines & Brands största konceptaffärer och ett superexempel på hur man kan växla upp en konceptaffär till att innefatta samtliga kanaler, och där vi hela tiden växer tillsammans genom att testa nya sätt att jobba. Men alla koncept ser olika ut och så även processen kring hur de tas fram och vilka som är inblandade. POP är bara ett av många koncept som rullar just nu men som är speciellt då det är ett sådant djupgående samarbete med enbart ett av våra varumärken, Mama. Så absolut ska vi fortsätta att jobba så – i alla våra koncept strävar vi efter att täcka så många av våra kanaler som möjligt för att få så bra effekt som möjligt.
Vilka vänder ni er till?
– Vi vänder oss till alla kunder som behöver strategisk och konceptuell hjälp för att nå ut till Bonnier Magazines & Brands målgrupp. Vi är med från det kreativa idéskapandet och konceptutvecklandet, till produktion, distribution i våra och våra influencers viktiga kanaler, uppföljning och analys.
Skapa koncept kräver stark kreativ höjd, hur tänker ni där?
– Vi har ett helt hus med kreatörer, inspiratörer och sakkunniga. Vår studio och våra redaktioner jobbar dagligen med att skapa innehåll. Hög kreativ höjd är en förutsättning, och själva kärnan av Concept Studio är att vi i nära dialog med Bonnier Magazines & Brands redaktioner hela tiden lyssnar av våra varumärken, deras expertis, öra mot marken och fingertoppskänsla. Det är varumärkenas tonalitet och redaktionella kreativitet som lägger grunden för alla våra koncept. Vår analysavdelning är också otroligt viktig för att underbygga våra koncept med insikter.
Kan det hända att reklambyrån skapar konceptet och ni genomför leveransen, eller sköter ni allt strategisk själva?
– I allra högsta grad. Många av våra koncept bottnar i en kommunikationsstrategi framtagen av kunden och reklambyrån. Där kommer vi in med uppdraget att ta ut budskapet via våra varumärken inom de ramarna. Men ofta sköter vi hela det strategiska arbetet från scratch, självklart i nära dialog med både kund och mediebyrå.
Hur många jobbar i organisationen, har ni olika avdelningar?
I Concept Studio jobbar vår produktionshub av ADs, redaktörer, projekt- och produktionsledare och native manager. Utöver dessa jobbar vi dagligen tight med vårt rörliga in house-team, influeraravdelning, analysavdelning, eventavdelning, marknadsavdelning och säljare – och självklart våraredaktioner. Utifrån projekt och behov samlar vi alltid ett team med de representanter som behövs.
Vad tar ni i slutänden betalt för, är det distribution via Bonniers kanaler, strategiarbete eller content-leverans?
– Främst för distribution och produktion.
Hur mycket omsätter byrån som den ser ut i dag och vad ska ni landa på 2019?
–Konceptaffären är en viktig intäktsdel för Bonnier Magazines & Brands och nu ska vi se till att den växlas upp rejält, att hela tiden utmana våra kunder med nya kreativa och strategiska grepp och hitta nya lönsamma vägar tillsammans, inte minst genom att producera mer content för tredje parts kanaler. Hur mycket det kommer att visa sig i siffrorna återstår att se. Men att vi ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå – det är tveklöst.
Vilka är era konkurrenter, är det andra mediehus som Aller eller byråer eller kundernas inhouse?
– Vi har kompetensen att vara, och är, kundernas one stop shop. Hos vår Concept Studio kan kunden få ett komplett skräddarsytt kreativt koncept, med våra varumärkens genuina tonalitet, som produceras av oss och tas ut i våra kanaler. Det vill säga nå majoriteten av alla Sveriges kvinnor. Våra konkurrenter är främst contentbyråer men även mediehus med konceptavdelningar och andra influencernätverk.
Hur ser ni på efterfrågan på koncept och vad styr den?
–Den är stor – och efterfrågan på koncept bara ökar. Idag kräver kunden att få handpåläggning hela vägen och tvärtemot vad många tror är efterfrågan på traditionell partner promotion i print fortfarande hög. Det är premium – och det ska vara premium. Och det är vår ryggrad, även om influenceraffären fortsätter att växa. Behovet av att nå ut med sitt varumärke genom att berätta en historia och verkligen nå fram har nog aldrig varit större.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...