Sveriges Kommunikatörer som organiserar informations-, kommunikations och marknadsansvariga, trappar upp inom rörlig bild i de egna kanalerna.
Basen i Sveriges Kommunikatörers egna kanaler är ett veckobrev som sänds via Mailchimp till medlemmarna och ett urval av externa intressenter. Veckobrevet är skiktat efter ort och efter vilken befattning medlemmen har. Innehållet från nyhetsbrevet publiceras senare på sajten.
Under det senaste året har Sveriges Kommunikatörer dragit i gång en podd med hjälp av Storstadsmedia på temat Kommunikatörens nya roll. Men det är rörlig bild är Sveriges Kommunikatörer bränner det mesta av det nya digitala krutet. I mars har Sveriges Kommunikatörer kört igång Facebook-kanalen Livesnack som uppdateras regelbundet och vars senaste avsnitt hade 2 500 Facebook-visningar.
För ett par veckor var det premiär för Sveriges Kommunikatörers ”exklusiva” videomagasin, riktat endast till betalande medlemmar. Första utgåvan tog upp influencer marketing med Vigor Sörman, grundare av Splay och Elisabeth Bitterlich, kommunikatör på Försäkringskassan som affischnamn.
Hampus Zethelius, ansvarig för projektet sitter just nu och utvärderar första avsnittet av ”Magasinet”.
– Det ser okej ut. Vi har såklart fler läsare och tittare på vårt content som går ut till alla, men vi märker att medlemsmagasinet upplevs positivt av våra medlemmar.
Vad blir nästa steg?
– Vi går ut med ett nytt medlemsmagasin i mitten av december. Vi ska testa olika längder och ingresser på klippen för att se vad som fungerar bäst. Vi funderar också på om vi även ska ha vissa skrivna artiklar. Vi gör också en kvantitativ uppföljning på hur många som kollar, säger han och påpekar:
– I det här fallet är det ingen ekonomisk fråga. Det handlar om att skapa värde för medlemmarna.
Sveriges Kommunikatörer verkar inte investera så tungt i det exklusiva magasinet.
– Vi har haft lite utvecklingskostnader. Vi investerar inte så tungt eftersom att vi ser det som ett löpande arbete där vi ständigt gör förbättringar efter medlemmarnas synpunkter.
Videomagasinet är byggt som en egen sida i Sveriges Kommunikatörers Episever-system, som i sin tur är kopplat till crm-systemet. På det viset är medlemsinloggningarna ordnade. När ett nytt avsnitt läggs upp skickas det ut till medlemmarna via Mailchimp. Filmernas streamas ut embedded via Youtube. Filmerna blir därmed inte sökbara, men väl delningsbara.
– Vi slipper reklam då vi inte överskrider antalet visningar så Youtube är en smidig lösning.
Med alla kanaler har Sveriges Kommunikatörer, som inte tar hjälp av någon contentbyrå, mycket content att skapa varje vecka. Sveriges Kommunikatörer har börjat agera mer som en redaktion och har inrättat två redaktionsmöten varje vecka. På måndag samlas redaktionen för nyhetsbrevet för ett öppet med tre fasta kommunikatörer alltid på plats.
– Där gör vi vår omvärldsanalys och diskuterar det som händer i branschen och planerar vad vi ska skriva om. Alla brukar komma.
På tisdag träffas redaktionen för Magasinet med kommunikationschefen, regionansvariga och medlemsansvariga på plats.
Med alla kanaler och allt content kan det vara berättigat att ställa frågan: hur konverterar det?
– Det handlar dels om att driva utvecklingen av branschen men också visa vår verksamhet. Alltså vi kollar inte så mycket som vi skulle kunna göra. Vi vill se det som medlemsnytta främst.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...