Knowit Experience ska bli den ledande digitala partnern i Norrland, enligt tillträdande vdn.

It-konsultbolaget Knowit etablerarar digitalbyrån Knowit Experience Norrland i Sundsvall där ett 20-tal talanger inom strategi, design och webbutveckling samlas för att stärka erbjudandet gentemot den norrländska marknaden.

Knowit Experience är ett av Knowit-koncernens tre affärsområden och är en digitalbyrå som består av cirka 550 medarbetare på 14 olika orter på den nordiska marknaden.

Knowit Experience Norrlands tillträdande vd, Joakim Jormelin, berättar om det nya bolaget.

– Knowit Experience Norrland skapas för att ytterligare tydliggöra och stärka vårt digitala erbjudande i Norrland. Vi möjliggör en snabbare tillväxt och får en mer flexibel verksamhet med spetskompetensen närmare våra kunder.

Med etableringen vill Knowit utöka det digitala erbjudanden.

– Målsättningen är att stärka varumärket Knowit och våra tjänster inom digitalisering och kommunikation i Norrland och tydliggöra att vi tillhör nordens största digitala byrå.

Knowit Experience har arbetat tillsammans med systerbolaget Knowit Norrland under fyra år som en egen affärsenhet.

– Där har vi skapat en stabil kundbas och ett gott anseende på den norrländska marknaden. Så vi är i allra högsta grad redan igång.

Knowit Experience Norrland jobbar med kunder som SCA och LKAB och söker även nya samarbeten.

– Vi arbetar med både små och stora kunder och allt där emellan och med kunder som behöver spetskompetens inom allt som rör digitalisering, varumärke och kommunikation, design och innovation och webbutveckling. Viktigt för oss är att det finns ett ömsesidigt förtroende mellan oss och kunden så att vi kan arbeta mer utifrån ett partnerskap än i en leverantörsroll.

Joakim Jormelin berättar att det finns ett par starka konkurrenter på den norrländska marknaden.

– Dessutom reklambyråerna som sakta men säkert rör sig mer åt vår paketering av affären. Det svåraste är dock att hitta kompetent och engagerad personal att förstärka våra engagerade team med.

Bland byråerna i Norrland finns aktörer som reklambyrån Vinter och webbyrån North Kingdom.

Målsättningen är att bli marknadsledande.

– Vi ska bli den ledande digitala partnern i Norrland och det självklara valet för såväl små som stora bolag genom vårt helhetsåtagande där vi kan hjälpa kunden i alla led från innovation till förvaltning av färdig produkt.

Hur ser efterfrågan ut på den norrländska marknaden?
– Efterfrågan har varit bra de senaste åren vilket är en av orsakerna till att vi nu väljer att växla upp vår satsning ytterligare. Med stöd av våra 2 000 kollegor varav 550 inom Experience-området finns det inget uppdrag vi inte kan hantera.

Digitalbyrån ska ha lokal kapacitet att leverera allt från strategi till färdig produkt.

– Detta i kombination med Knowits möjlighet att även leverera traditionella systemutvecklingstjänster och managementtjänster. Vår snabbast växande verksamhet i norr är Office365, UX/Design och strategi där vi kommer att förstärka ytterligare under 2018.

Ni samlar ett 20-tal specialister inom strategi, design och webbutveckling. Hur långt har ni kommit i rekryteringsprocessen?
– Vi har redan idag ett team på plats med de kompetenser vi samlat från Knowit befintliga verksamhet i Norrland. Vi kommer att annonsera en del under 2018 men det vanligaste är att det sprids via branschkollegor hur roligt det är att jobba hos oss och att medarbetare därefter söker sig till oss. Vi kommer främst att söka medarbetare med kompetens inom Office365, UX & Design samt strategi under 2018, samtidigt värdesätter vi personligt engagemang och vilja lika högt som kompetens och har mycket goda erfarenheter av att förstärka våra team med till exempel trainees.

Hur ska Knowit Experience Norrland utvecklas inom de närmsta åren?
– Vi kommer att fortsätta att växa och bibehålla vår nära relation till vårt systerbolag Knowit Norrland samtidigt som vi med stöd av hela vår koncern kommer att kunna skapa än större nytta för våra kunder. Det viktigaste för oss är inte att växa snabbt utan att växa med rätt och engagerade medarbetare samt med utvecklande kunder och affärer. Vi är ett tajt och sammansvetsat team som har extremt roligt tillsammans vilket även smittar av sig i våra kunduppdrag.

Hur mycket ska det nya bolaget omsätta?
– Vi kommunicerar inte enskilda bolags omsättning, men vi ser en fortsatt stark efterfrågan på våra tjänster både i Norrland och för koncernen i stort. Digitalisering är högt prioriterad på agenda hos de flesta företag och organisationer även för 2018.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...