Som utlovat kommer den sista delen i mitt tredelade epos om flytten till WordPress. Efter två veckor tror jag att mest läst-listan visar rätt, inte säker på att RSS funkar, måste uppgradera gratisversionen av Disqus så att deras mindre intelligenta reklam inte dyker upp under artiklarna på Dagensopinion.se. Vet inte om Google Analytics följde med i flytten, det får vi se de närmaste dagarna. Ingresserna från de runt 20 000 artiklarna ska ligga där de ska. Och listan på vad vi ska fixa till nästa gång växer. Det är nog normalt allt detta.
Men en sak får mig att må lite extra dåligt. Förstås har vi studerat hur de stora aktörerna gör när de säljer prenumerationer. Klarnas betallösning tycks ha vuxit fram till någon form av branschstandard. Över en snabb kaffe nämnde jag följaktligen att vi ska hålla oss till Klarna. Vi har lagt en hel del kraft på att få det att se snyggt ut och kopplat till mejlsystemet och allt. Till och med har vi sålt lite.
Då kommer ett visserligen artigt men formellt mejl från Klarna som säger att de inte kan kategorisera vår verksamhet. Jag ringer och säger att det är en tjänst. De säger att de har ”har svårt för tjänster”, okej säger jag, då säljer vi väl prenumerationer då som DN, Sydsvenskan och SvD. Men nej, det är ett pilotprojekt och där får inte vi vara med. Bara de stora och framgångsrika.
Här sitter vi med ett snyggt betalsystem vi inte kan göra affärer med. Återstår att få den blågula enhörningen på Sveavägen i Stockholm att låta flugan rida på dess rygg. Eller hitta ett annat betalsystem. Ja, är det någon som vet vad vi borde göra, hör av er. Nästa gång ska jag skriva om något utanför det egna köksbordet.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, rolf@beaconomist.net

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...