JOBBA DIGITALT. Explainers är korta informativa videoklipp som syns allt oftare i sociala medier och i andra digitala kanaler. Kit Creative Studios vd, Linda Öhrn Lernström har tipsen om hur explainers ska skapas och se ut och berättar varför explainers är viktiga i dagens digitala landskap.

– Reklamtröttheten breder ut sig, särskilt bland yngre, och då är native ett framgångsrikt sätt att nå människor. En explainer är ett attraktivt format som är både enkelt och effektiv för att förklara till exempel en produkt, händelse eller ett fenomen, säger Linda Öhrn Lernström.

Hon förklarar att en bra början är att ha en tydlig strategi.

– Först behöver man identifiera sin målgrupp – vilka är de och hur ser deras behovsbild ut? Efter det, vad är ert mål med att göra innehåll för målgruppen? Utifrån det så bygger man en innehållsstrategi. Detta kan man behöva ta hjälp för.

Vad kännetecknar en bra explainer?
– Först och främst ska man ha funderat över varför man tänkt göra det man gör, vem man vill nå och vad målet är?

Grunden för en bra explainer att ”man har identifierat ämnet – och vinkeln”, förklarar Linda Öhrn Lernström.

Hon anser att alla sociala kanaler funkar bra för explainers.

– Däremot ska du identifiera var din målgrupp är mest aktiv.

– För att lyckas ska historien berättas på ett effektivt, intressant och engagerande sätt.

Hur genomslagskraftiga är explainers?
– De flesta människor är vetgiriga, och en explainer är ett bra format för att på ett enkelt och okomplicerat ge sin målgrupp ny och intressant information.

När, var och hur ska de användas?
– Vi på Kit är övertygade om att man bäst når fram till människor där de själva befinner sig – nämligen i deras sociala flöden.

Vilka verktyg och plattformar finns det för att skapa explainers?
– På Kit jobbar vi med egna kreatörer som filmar och klipper allt material. Vi använder även vår plattform Story Engine som har en Video Editor där man enkelt skapar sitt eget videomaterial.

Vilka aktörer kan man titta på för att se de som gör explainers bäst?
– Jag tycker Kit är bäst i Sverige, kanske även i världen. Vox är också mycket duktiga.

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...