Den digitala kommunikationsbyrån KAN förvärvar det Malmöbaserade produktionsbolaget CR Film för att möta uppdragsgivarnas ökade behov av content.
Produktionsbolaget CR Film har gjort filmuppdrag för varumärken som SVT, Hövding, Öresundskraft och PWC. Bolaget omsatte 1,7 miljoner kronor 2017 (brutet december) på tre anställda och gjorde ett rörelseresultat om 29 000 kronor. Bolaget blir nu en del av KANs team om 80 anställda och breddar den digitala kommunikationsbyråns erbjudande inom film, rörligt och 3D.
KANs vd, Per Harryson ser förvärvet som en del i att möta den ökande efterfrågan och att byrån nu blir den bredaste digitalbyrån i södra Sverige.
– Vi stärker vår position som en etablerad digitalbyrå och kommer anta fler och större helhetsuppdrag. Vårt mål är att skapa relationer, inspirera och leverera digitala lösningar i världsklass, säger Per Harryson och fortsätter:
– Våra uppdrag inom rörlig media har ökat hos våra befintliga kunder. Samtidigt välkomnade vi 30 nya kunder förra året och behovet av bra och relevant content ökar oavsett bransch. Med förvärvet kommer vi att kunna hjälpa fler kunder att sticka ut i bruset och nå sina tänkta mottagare.
Vad är det som efterfrågas?
– Våra uppdragsgivare vill vara relevanta och sticka ut. Ofta vill de ha en film som gör varumärket intressant eller så vill de presentera produkter på sociala medier. Ibland är det 3D-animationer och visuella effekter som efterfrågas. Men även om rörlig media efterfrågas är det ju bara en liten del av själva strategin. Efterfrågan handlar om att nå ut med digitala upplevelser till sina mottagare. Här är vår styrka att skapa allt från varumärkesstrategi till kommunikationskoncept och digitala plattformar.
Förvärvssumman?
– Den är inte offentlig.
Vad ska förvärvet generera i affärer för KAN?
– Jag har ingen exakt siffra men räknar såklart med betydande bidrag till vår omsättning och lönsamhet
Hur ser strategin ut för att fortsätta bredda erbjudandet inom film, rörligt och 3D?
– Vi ska arbeta än mer proaktivt och kreativt tillsammans med våra kunder. Internt kommer vi jobba med kompetensutveckling, nyrekrytering, kvalitetsfokus och engagemang för att kunna producera smarta idéer som uttrycker kundernas kommunikation till marknaden.
Per Harryson förklarar att erbjudandeutvecklingen är ett konstant arbetsområde för KAN och att det finns nya tillväxtområden i pipen.
– Härnäst växlar vi bland annat upp våra erbjudanden inom search marketing och digitala affärslösningar.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...