Jag har kommit på ett nytt sätt att förstöra stämningen på byråpartyt, K-ordet. Det lite fula K-ordet kan alltid halas fram om gänget på content- eller webbyrån blir för kaxiga. K som i konvertering.
Det pratas mycket om konvertering. Tro mig, jag var på Content Day i tisdags.
Konvertering, alltså, vilken egentlig effekt skapade byråns app, content eller UX?
Konverteringsgraden är rent och rakt mått på ROI, ett mått på action per användare.
Jag läser på den utmärkta sajten Ehandel.se att konverteringsgraden på e-handel för kläder ligger på 1,82 och 2,92 på skönhetsprodukter, alltså i antal avslut per 100 besök på en sajt.
Det kan tyckas små tal. Låt mig då berätta om telekomjätten Ericsson. När deras koncernchef Hans Westberg är ute på nätet och pratar om exempelvis 5G-mobilsystem mäts hur många av följarna som engagerar sig han inlägg. Om fler än en av 100 engagerar sig, tycker Ericsson att det är bra.
Det är då jag börjar förstå hur det funkar. Om det ska trilla in affärer, behöver grundbasen vara mycket stor. En försvinnande liten del hittar din sajt och av engagerar sig en försvinnande liten del och av dem gör försvinnande få verkliga affärer.
Jag testade förra gången att försöka sälja på er en prenumeration på Beaconomist här.
Först blev jag lite besviken. Konverteringsgraden låg på 2. Nu när jag vet att det ligger mellan kläder och mode känns det bättre.
Självklart hoppas jag att konverteringsgraden ska bli bättre denna gång.
Teckna dig för en prenumeration för hela 2016 genom att mejla prenumerera@dagensopinion.se
Och tack till er som tog en prenumeration. Konvertering uppskattas ända in i benmärgen.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...