Att driva medier tar upp allt mer av Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedts tid. Han driver i dag två poddar och en tv-show, samtidigt som han är ute på en turné ute i landet. Han vill fördjupa samtalet och nå människor som annars inte skulle gå att nå.
Ni kanske såg Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt dyka upp i TV3s humorserie Mammor? Jonas Sjöstedt låtsades vara Anita Schulmans nya pojkvän, när hennes förra man och pr-konsult Calle Schulman dyker upp.
Men det var bara en topp av Jonas Sjöstedts medieberg år 2017. Han är sannolikt partiledaren med flest mediejärn i elden. Sedan hösten 2016 driver han Snack med Sjöstedt, som är en livesänd talkshow.
Sedan i höstas driver Jonas Sjöstedt två poddar.
I Hembakt med Jonas bjuder partiledaren på hembakt bröd och diskuterar med en gäst, inklusive recept.
I Svenska Köksbord möter Jonas Sjöstedt människor runt om i landet och pratar om hur ojämlikheten påverkar dem på olika sätt.
– Det är uppenbart att vi når människor som vi inte når annars när vi har talkshows med författare och kulturpersoner, när vi spelar in poddar med olika inriktningar. Det är både en möjlighet att nå människor, som kanske inte lyssnar på riksdagsdebatten och fördjupa det politiska samtalet till fler än bara partipolitiker. Det har varit väldigt uppskattat, säger Jonas Sjöstedt.
Du blir något av en mediepersonlighet?
– Det är ett sätt att visa att den politiska debatten är väldigt korthuggen och konfliktinriktad. Då saknar den reflektion och djup eller att man kan prata om det som är komplicerat. Jag tycker att det är viktigt göra detta.
Du kanske har en läggning åt medier?
– Jag tror väl det.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...