Philips har tillsammans med pr-byrån Pronto tagit fram en podcast som ska öka kännedomen om varumärket Avent. Den nederländska elektroniktillverkaren sedan till Facebook och Instagram för att få målgruppen att lyssna på podden.
Philips Avent är den avdelning inom elektronikföretaget Philips som utvecklar produkter för småbarn och föräldrar. Målet med kampanjen var att öka kännedomen om varumärket i Sverige.
Kampanjen startade våren 2013 och består av podcasten "Joller" där mer eller mindre kända ansikten diskuterar ämnen som är aktuella för nyblivna föräldrar. Hittills har det rullat 18 fulla avsnitt och 18 stycken minijoller-avsnitt (5-10 minuters ljudklipp som sammanfattar det ämne som diskuterats). Den fjärde säsongen av podden kommer att gå igång under våren.
Kampanjen består inte bara av en podcast utan stöttas även av aktiviteter i sociala medier. Instagram och Facebook är två bärande kanaler där poddavsnitten marknadsförs och sprids. Philips Avent gör även olika online-aktiveringar för att engagera målgruppen. Den senaste gick under namnet "sweet dreams" i sociala medier och uppmuntrade föräldrar till att dela bilder på sina barn och skriva vad de drömde om, ett inslag som engagerade många.
– Ledorden för Philips är "innovation and you", det går att ta med sig i marknadsföringen. Jag tycker att arbetet med just den här kampanjen följer den devisen. Vi har använt oss av en moderna kanaler och tänkt på målgruppen hela vägen, säger Jenny Flodman, marknadsansvarig för Philips Avent, berättar om den prisbelönta kampanjen och varför de valde att marknadsföra sig med just innehåll.
Målgruppen för kampanjen är småbarnsföräldrar med barn från 0-3 år. Syftet var främst att göra målgruppen uppmärksam på Philips Avent som varumärke men också att få fler lojala kunder. Anledningen till att podcast blev kampanjens huvudkanal beror på att den lämpar sig bra om man har händerna fulla och går långa promenader med barnvagn till exempel.
– De som gästar podden har barn och pratar om föräldraskap. Det var viktigt för oss att skapa en kampanj där målgruppen fick stå i centrum, vi ville göra något som föräldrarna faktiskt ville ta del och dra nytta av.
Några av som har gästat podcasten är Lovisa Sandström som driver bloggen "lofsan.se", den feministiska bloggprofilen Lady Dahmer, Martin Melin (Camilla Läckbergs före detta man och Robinson-deltagare), Clara Lindström bakom bloggen "Underbara Clara" och Gunnar Skarland som driver bloggen "Heja Abbe". Gästerna har inte bara föräldraskapet gemensamt utan driver minst en inflytelserik digital plattform vardera.
– Deras egna starka kanaler spelade självklart in när vi satte programmet för avsnitten men det var inte den enda avgörande faktorn. Tillsammans täcker gästerna många olika livsstilar och personlighetstyper.
Philips är "mer än nöjda" med kampanjens resultat. Därför har podden fått fortsätta rulla på. Joller fick pris på Spinngalan 2014 för "Årets content".
– Flera av våra återförsäljare har berättat att podcasten har genererat ökad försäljning i anslutning till avsnitt där särskilda produkter nämnts. Hittills har podden fått 175 000 lyssningar.
Vad har kampanjen kostat att ta fram?
– Det är svårt att sätta en prislapp på den då kampanjen ingår i en större del av vår marknadssatsning.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...