Den globala investeringen i data förväntas öka från 78 miljarder kronor 2016 till 146 miljarder kronor 2018, rapporterar Mediapost.
En rapport från Onaudience.com uppskattar att ökningen på motsvarande 87 procent till stor del kan tillskrivas den ökande investeringen i digital annonsering.
Den största marknaden för data är USA där 92 miljarder kronor förväntas investeras.
Sammanlagt förväntas de europeiska länderna lägga 26 miljarder kronor och där är det främst Storbritannien som investerar mest pengar.
Investeringarna i data under 2017 består i första hand av programmatisk annonsering och display. Under 2018 förväntas display att passera programmatiskt.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...