Den börsnoterade kommunikationskoncernen brukar normalt förknippas med en handfull kommunikationsbyråer. Koncernchefen Yann Blandy tar nu nästa kliv och sjösätter en koncern som ska erövra världsherraväldet inom open source och Drupal.
Intellecta-bolagen Propeople, Bysted och Blink Reaction slås samman till en koncern och byter namn till FFW (Friends from Work). Ett namnval som Yann Blandy förklarar så här:
– Bolagen grundades alla av vänner. Det finns något i det. Vi vill att kunderna får samma respons som om de var våra vänner. Vi ska alltid vara tillgängliga och gå en extra mile. FFW kan också stå för Fast forward eller Fucking fantastic work.
FFW får från start 420 medarbetare på 19 kontor i 11 länder. Michael Drejer från Propeople blir FFWs koncernchef. Intellecta anser redan att FFW är "världens ledande Open Source/ Drupalkonsulter".
Vad är målet?
– Från start blir vi en av världens ledande byråer inom Drupal, open source och cms, så först ska vi befästa positionen och utveckla det vidare.
Konkurrenter?
– Globalt finns det ingen konkurrent. Inget bolag har från början så många fotfästen i så många länder, även om det finns lokala konkurrenter, säger Yann Blandy.
Intellecta brukar driva konsultbyråer inom kommunikation, nu ska ni bygga världens största bolag inom Drupal och open source. Hur har ni tänkt?
– Kärnverksamheten bygger på att bolaget har rötter inom teknologi men även creative. FFW är ett bolag där creative meets technology. Vi fokuserar på att hjälpa våra kunder med digitaliseringen av deras affär.
Det är sånt som nog Microsoft och Ericsson också anser sig göra?
– Vi hjälper inte till med basstationer eller med Windows. Vi har webben som startpunkt i allt vi gör.
Varför just Drupal och open source. Är inte det begränsande?
– Det kan man tycka. Det finns två läger. Ett som går på Sharepoint eller Episerver eller Adobe och ett annat jobbar med open source. Då är det viktigt att vi har vår huvudinriktning där. Vi kan inte bara vara för alla och för allting.
Gör ni WordPress?
– Ja, men det är inte lika bra för komplexa lösningar som Drupal kan vara.
Hur ser du på efterfrågan?
– Det finns en väldigt starkt tillväxt. De senaste fem kvartalen har vi växt med 30 procent, varje kvartal i stort sett. Vi ser att det fortsätter att växa. Det finns många digitala byråer som inte lyckats, därför har vi valt att vara nischade.
Vad vill kunderna ha?
– Stora webblösningar, från intranät till hjälp med den digitala kundresan. Vi gör 100-tals webbsidor för Pfizer och driver sajter för skolor som Harward. Stora webbinstallationer är vi bra på.
Hur ser du på mediebranschen transformeras?
– More of the same. Det som sker i pappersbranschen bara fortsätter. Det finns inget stopp. Vi ser nu exakt samma trend i tv och broadcasting. Alla medieslag går en och en genom evolutionen. Vi har fått en ny akronym, vuser (viewer + user). Vi är användare som tittar på tv på nätet.
Vad kommer ut när mediebranschen transformeras?
– Nya tjänster för nya typer av användare. Sedan kan man fundera lite som medborgare, när det fanns fyra pelare i samhället för att en demokrati skulle fungera. Den fria pressen var en av dem. Nu är det Amazons grundare Jeff Bezos som åker och köper gamla företag som Washington Post. Är det såna som han som ska se till att vi får fri press?

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...