Institutet för mediestudier ska ta fram en stor årlig rapport om tillståndet för de svenska medierna. Redan i år kan den första komma.
Det berättar Lars Truedson, som kombinerar jobbet med att vara producent på SR-programmet Medierna med att vara föreståndare för Institutet för mediestudier, tidigare Simo.
– Institutet ska hålla kolla på hur bra medierna sköter sin uppgifter som den tredje statsmakten. Då har vi kommit fram till att ett sätt att gör det på är att årligen sammanställa vad som är känt om hur medierna mår ur detta perspektiv.
Tanken är att Institutet för mediestudier mot slutet av varje år ska ge ut en bok om tillståndet i mediebranschen med State of the News Media från amerikanska Pew Research som förebild.
En viktig del av arbetet blir en innehållsstudie, som ska skapa en systematisk bild av vad ett urval medier berättar. Arbetet leds av medieforskaren Michael Karlsson vid Karlstads universitet.
Institutet har fått årliga forskningspengar i storleksordningen två miljoner kronor. En del av dem kommer Lars Truedson att plöja ner i den årliga rapporten.
– Tidigare har vi mest sysslat med att popularisera och föra ut andras forskning. Nu har vi möjligheter att beställa egen forskning.
Institutet för mediestudier ska bland annat:
* Hålla koll på vilka som får uttala sig i olika svenska medier.
* Hålla koll på vilken typ av journalistik som minskar och ökar över tid.
* Studera olika toppnyheter i ett urval av svenska medier.
* Föra samman nya forskningsresultat med andra undersökningar, exempelvis SOM-institutets mätningar över mediekonsumtion och rapporter över mediernas ekonomi.
Lars Truedson berättar också om ett "nytt spännande projekt" som han hoppas komma i gång med under året, sannolikt med Retriever som mediepartner.
– Genom artikelsökningar vill vi få reda på hur bra bevakningen är av svenska kommuner. Just landsortskommuner är området där de flesta tror att hotet mot journalistiken kommer att synas särskilt väl.
Institutet för mediestudier ska även genomföra en enkät om bemanning och resurser bland landets medier.
– Då kan vi exempelvis få fram en bild över både innehållet, utbudet i tung och inte tungt bevakade kommuner och koppla det till det som är känt om konsumtion av medier. Skriver vi ihop det på ett intelligent vis, kan vi få en bra bild över tillståndet i mediebranschen, säger Lars Truedson.
Hur tillgängliggör ni ert arbete?
– Grunden kommer att vara en årsbok. Den första kommer förhoppningsvis i november. Så jobbar vi med vår webbplats, Mediestudier.se. All vår forskning kommer att finnas där som grunddata att jobba vidare med.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...