År 1963 lanserade kamera- och filmtillverkaren Kodak kameramodellen Instamatic. Finessen med den nya modellen var att filmen (en rulle cellofan som registrerade ljus och framkallades i mörkrum), låg i en kassett och kunde bytas snabbt mellan till exempel färg och svart-vitt. Lite som ett minneskort till dagens digitalkameror.
47 år senare, år 2010, lanserades sajten Instagram där det är tänkt att bilder ska kunna publiceras med några knapptryckningar direkt från mobiltelefon.
Händelserna har det gemensamt att de börjar med prefixet insta, vilket indikerar att något ska ske ögonblickligen. Det har tydligen, i modern tid, funnits en strävan att snabba upp processen att skapa och publicera en bild.
Jag tänker på det varje dag med de publiceringssystem jag använder, WordPress, Drupal och PutGets briljanta egenutvecklade cms. De bygger alla på att bilder är något långsamt, något att hedra och vara rädd om och förvalta och vårda. Alltså en fin tanke. Men inte relevant.
Jag vet inte hur ni alla andra publicister jobbar med bilder, men så här gör vi:
* Vi hämtar bilder från mobiler, kameror, från pressmaterial, från mejlboxen, ja var som helst ifrån, men rätt sällan från etablerade håll. De är för långsamma och dyra. Vi vill behandla våra bilder med ett bilbehandlingssystem direkt i cms, i stil med vad som går att göra med Instagram. Vi skulle vilja skapa skräddarsydda filter som snabbt sätter vår prägel på bilderna. Det kanske finns där, men har inte hittat de här funktionerna i våra cms.
* Vi skapar mycket egna bilder genom att skärmdumpa, från Acrobat, från XL, från internet. Herregud, vi bor ju på nätet och när vi är där gillar vi att strosa runt och fota med Prt Sc. Vi gillar att göra collage av skärmdumparna. Men vi har inget direkt stöd för detta i våra cms. Kan man få en kamera för webben?
* I alla cms verkar gången vara att bilden ska hämtas in i färdigt skick och läggas in i ett lager. Därefter lyftas ut för publicering. Men vi är inga logistikarbetare. Vi är artister. Vi skapar våra bilder och publicerar dem slit och släng. När bilden är publicerad, ja då ligger den väl i vårt cms om vi skulle vilja återanvända den. Men det gör vi nästan aldrig. Oftast är det lättare att hitta nya bilder på nätet och i kamera och mobil än i vårt lager i cms.
Drag & drop från valfritt shareware-bildbehandlingsprogram räcker fint. Om vi skulle ha skapat ett grymt mästerverk till bild, sparar vi det nog i en flik på hårddisken. Grymma bildmästerverk tenderar till ha fler pixlar än vad cms-lagret skapt för, i alla fall för oss med korta ledtider i hjärnan.
Alltså, vad vi vill ha är ett Insta-cms. Elle annars en möjlighet att lägga upp dela bilderna ut i vårt cms via Instagram. Tänk att det har gått så långt.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...