Inkclub är en av landets äldsta e-handelssajter. Inkclub tillförordnade vd Torbjörn Wik berättar hur det går till att hålla en av landets äldsta e-handel i live. Och hur företaget påverkas av att allt fler användare handlar med bärbara enheter.

Ni är ju en av landets mest etablerade och långlivade e-handelssajt. Vad krävs för att hålla den positionen?
– Vi har kontinuerligt jobbat med successiv utveckling och service. Vi har försökt att, utifrån kundernas behov, anpassa till ny teknik och parallellt investerat i marknadsföring i förhållande till cpa-kostnader i olika kanaler, säger Torbjörn Wik.

I huvudsak, vad gör ni för att få användare till sajten och konvertera dem till kunder som gör affärer?
– Vi driver trafik genom att arbeta i en mängd kanaler, såväl on- som offline, där vi riktar oss till både nya och befintliga kunder. Bland kanalerna finns e-postutskick, postala utskick, SEM, print, prisjämförelsesajter, affiliatesamarbeten, etc.

Torbjörn Wik utvecklar:

– Vi jobbar med en kundresa från annons till online-butik, där attraktiva erbjudanden, funktionella flöden, användbarhet och enkelhet är centralt. I slutändan har service till kunden, till exempel. med snabba leveranser, alltid varit i fokus.

Hur har köpprocessen ändrats över tid, ser det till exempel annorlunda ut när bärbara enheter blir huvudkanal för användarna?
– Det är ju ännu inte så att de flesta e-handelssajter har bärbara enheter som den kanal där majoriteten av deras försäljning sker. Ibland kan det idag till och med låta som att datoranvändare inte längre räknas, men vi ser desktop som en fortsatt mycket viktig kanal kombinerat med att mobil och Ipads ökar i betydelse.

– Vi ser däremot, vid användbarhetstester och analyser av kundernas beteende, att mobilen ställer mycket höga krav på enkelhet och mer direkt navigering. Hastigheten i kundens beslut ökar och tålamodet hos kunden är mycket mindre. Kunden blir helt enkelt mycket mer flyktig.

Vilka användarupplevelser vill ni bjuda användarna på?
– Vi vill vara kundens förråd på nätet och erbjuda den bästa köpupplevelsen vi kan inom våra viktigaste produktkategorier. Hos oss skall kunden finna förbrukningsvaror som verkligen behövs i vardagen, både i hemmet och på jobbet. Vår uppgift är att erbjuda kunden ett brett sortiment av förbrukningsvaror med snabb leverans och god service.

Hur tänker ni kring big data?
– Självklart är det intressant och vi följer utvecklingen. Vi jobbar kontinuerligt med att fördjupa vår kunskap om vår egen kundbas för att på längre sikt bli riktigt bra på personalisering och därmed kunna erbjuda än mer relevanta erbjudanden.

Hur jobbar ni med utveckling, har ni ett eget team, eller är det konsulter inblandade?
– Vi har ett eget team och ett mindre antal konsulter.

Jobbar ni med någon särskild utvecklingsmiljö och metod, till exempel agilt?
– Vi jobbar enligt scrum-metoden.

Vilka verktyg använder ni?
– Jira för ärendehantering, Confluence för dokumentation, utvecklingsteamet använder verktyg för automatiserade tester och driftsättning och sedan använder vi Google Analytics för webanalys. Vår shop är byggd på plattformen Hybris.

Hur tänker ni kring interaktion med sociala medier?
– Idag har vi en Facebook-sida i Sverige, Norge, Finland, och Danmark där vi för en dialog med våra kunder. Vi lägger upp inlägg där vi delar med oss om vad som händer hos oss och där vi kan kommunicera mer direkt och öppet. Vi annonserar även en hel del i sociala medier, främst på Facebook.

Torbjörn Wik fortsätter:

– Vi ser sociala medier som en kanal att bygga relationer och en yta att visa på betydelsen av, och relevansen i, vårt erbjudande. De varor vi säljer behöver användarna inte klämma och känna på innan de tar ett köpbeslut, men de behövs i alla hem och på alla kontor. Här vill vi ladda vårt varumärke för att skapa trygghet och trovärdighet hos våra kunder.

Vad är ert nästa utvecklingsprojekt?
– Tyvärr inget vi kan dela med oss av då vi ägs till 100 procent av ICA som lyder under börsens regelverk.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...