DEN DIGITALA VALRÖRELSEN. Juan-Pablo Roa, budskapsstrateg och biträdande kommunikationschef för Socialdemokraterna, berättar om partiets digitala valrörelse.
Hur ser er organisation för digitalt valarbete ut?
– Vi arbetar både nationellt och på kommun- och landstingsnivå med att ha dialog med våra väljare digitalt. På nationell nivå har vi en digital grupp inom kommunikationsavdelningen som fungerar som en inhousebyrå men som också har ansvar dialog med väljare, särskilt på Facebook. Vår ambition är att vara bäst på digital kommunikation bland alla partierna och det är det som vi hela tiden jobbar efter, säger Juan-Pablo Roa.
Vad vill ni uppnå för delmål?
– Allt vårt arbete under den här perioden syftar till att övertyga väljarna om att en socialdemokratiskt ledd regering är den bästa vägen framåt för att bygga ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige, med bättre välfärd, snabbare integration, ökad trygghet och bättre villkor för våra äldre. Sociala medier är självklart en viktig del av det arbetet.
Hur jobbar ni med att identifiera och hitta målgrupper?
– Vi arbetar med de målgrupper som anges i valstrategin som presenterades tidigare i år. Vi vill nå väljarna som står mellan S och de borgerliga partierna, samt mellan S och SD.
Vilken tonalitet/ramar vill ni jobba med?
– Socialdemokraterna vill under valrörelsen 2018 nå ut till så många som möjligt med våra budskap och våra politiska förslag om hur vi skapar ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Vi ska bedriva en schysst valrörelse, där vi fokuserar på att nå dem som är intresserade av vårt parti och vår politik och överväger att rösta på oss.
Vilken roll spelar det digitala valarbetet?
– Det digitala valarbetet är ett av många viktiga arbeten som pågår under året. Alla delar behövs för att nå väljarna där de befinner sig.
Hur jobbar ni med verktyg och byråer?
– Vi arbetar inhouse i vårt digitala valarbete. Vi arbetar också med riktad annonsering på Facebook och Instagram, och där vill vi vara så transparanta som möjligt. Därför har vi lanserat sannonser.se där alla som är intresserade kan se vilka Facebookannonser vi producerar. Jag tycker det är märkligt att få andra partier har ambitionen att göra samma sak. Det hade exempelvis varit intressant att veta varför Moderaterna eller Sverigedemokraterna inte vill vara transparanta med sin annonsering, berättar Juan-Pablo Roa.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...